Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göthen
Tjurö vid Gruvbryggan, Utö 1973-07-26
Tjurö vid Gruvbryggan, Utö 1973-07-26
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S103
* Lubrikatorn 3/1990, S12
* Ångbåten 114, 1/2004, S8-9
* Sveriges Skeppslista 1989, S158
* Sveriges Skeppslista 2006, S320
  Byggd 1861
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 106
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorbogserare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 5602
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,84 meter 14,50 meter
  Största bredd 3,17 meter 3,10 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 75 hk, 55 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av Lindholmens Varv som Göthen till Keillers Ångslupsbolag, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Klippan, Göteborg.
  1861 Återtagen av Lindholmens Varv, Göteborg.
  1865-07 Såld till Göteborgs Ångslups AB, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Klippan, Göteborg.
  1868 Flyttas till traden Skeppsbron - Arendal.
  1871 Såld till Hudiksvalls Trävaru AB, Hudiksvall. Ombyggd till bogserbåt.
  1918 Överförd till Iggesunds Bruk AB, Iggesund och omdöpt till Göten.
  1955 ca. Motoriserad.
  1969 Såld till Arne Kring, Hudiksvall.
  1973 Såld till Utö Sjötaxi AB, Utö och omdöpt till Tjurö.
  1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, installeras. Har tidigare suttit i Sjögull. Ombyggd med ny styrhytt i aluminium.
  1978 Såld till Idöborgs Varv AB, Nämdö.
  ? Såld till Uno Gransten, Saltsjöbaden.
  ? Såld till Bengt Edvardsson, Saltsjöbaden.
Tillbaka till Keillers Ångslupsbolag
Tillbaka till Göteborgs Ångslups AB
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.