Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta
Göta vid Träpiren i Göteborg ca. 1937
Göta vid Träpiren i Göteborg ca. 1937
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 30, april 1975, S8-15
* Ångbåten 117, 4/2004, S20
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S98
* Sveriges Skeppslista 1951, S76
* Kontrakt från EMV
  Byggd 1895
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 105
  Registernr 2818
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGHV, senare SEPU
  Systerfartyg Svea
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,70 meter 28,20 meter
  Största bredd 6,23 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt - 164/93
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 333 passagerare -
  Historik
  1894-10-05 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg om byggnadet av två passagerarångfartyg. Kontrakterad byggnadskostnad för båda fartygen 114.000 kr.
  1895-07-29 Prov- och besiktningstur.
  1895-07 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Göta till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1904 Skrovet, som hittils varit svart, målas vitt.
  1922 Såld på exekutiv auktion till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 30.000 kr.
  1936 Såld till Styrsö Trafik AB, Styrsö. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1951-06 Såld tillbaka till Marstrands Rederi AB, Marstrand.
  1951-07-31 Vid tillägg i Marstrand för man inte stopp i maskin tillräckligt snabbt utan kör in i kajen. Fler passagerare som ställt sig upp på fördäck för att gå av ramlar omkull och 10 personer skadas. Fartyget skadas dock inte allvarligt utan kan återvända till Göteborg i stort sett oskadd.
  1951-08 Såld till Tjörns Omnibuss AB, Tjörn. Upplagd i Skärhamn för att byggas om och motoriseras inför nästa säsong.
  1951-08-12 Totalförstörs i en brand i hamnen i Skärhamn. Eftersom branden hotar det tättbebyggda samhället bogserar man ut det brinnande fartyget från hamnen för att inte branden ska sprida sig. Fartyget brinner ner till skrovet och det återstår endast förvridna plåtrester när branden är släckt. Resterna av fartyget bogseras till Ringön, Göteborg.
  1951 Såld till Henry Carlsson, Bovallstrand.
  1952 Såld till Sten Allan Olsson för skrotning. Innan fartyget skrotas stjäls bottenventilerna varvid fartyget sjunker.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.