Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gamleby
Sundsborg upplagd i Köpenhamn 1956
Sundsborg upplagd i Köpenhamn 1956
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-28 PN
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S100, 224-225
* Aftonbladet 1892-08-22
* Dagens Nyheter 1892-08-22
* Aftonbladet 1898-09-23
* Svenska Dagbladet 1898-09-23
* Svenska Dagbladet 1920-12-11
* Dagens Nyheter 1925-09-15
* Svenska Dagbladet 1925-09-16
* Skärgårdsbåten 2/1980, S21
* Skärgårdsbåten 3/1998, S28-29
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S88
* Sveriges Skeppslista 1908, S60
* Sveriges Skeppslista 1910, S60
* Sveriges Skeppslista 1911, S58
* Sveriges Skeppslista 1913, S62
* Sveriges Skeppslista 1921, S64
* Sveriges Skeppslista 1929, S80
* Sveriges Skeppslista 1941, S73
* Sveriges Skeppslista 1945, S76
* Sveriges Skeppslista 1947, S78
* Sveriges Skeppslista 1949, S84
* Sveriges Skeppslista 1951, S128
* Sveriges Skeppslista 1955, S130
* Sveriges Skeppslista 1957, S130
  Byggd 1892
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 205
  Registernr 678
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBVD, senare SEIR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,36 meter 33,36 meter
  Största bredd 6,32 meter 6,70 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 249/185 226/112
  Maskineri 1 x Wm Lindberg ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 275 hk, 202 kW
  Toppfart 11,75 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1892-08 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Gamleby till Ångfartygs AB Gamleby, Västervik. Trafik på traden Västervik - Gamleby - Valdemarsvik - Gryt - Oxelösund - Stockholm.
  1895-05-22 Ommätt. Nya mått 33,36 x 6,70 meter. Nytt tonnage 247/175.
  1898-09-22 Grundstöter lätt vid 7-tiden på morgonen i Linasundet, Södertälje vid färd mot Stockholm. Orsak till grundstötningar är att fartyget är för tungt lastat. Efter att en del av lasten lossats till pråmar kunde fartyget fortsätta sin resa.
  1902 Ny ångpanna installeras.
  1916-12-11 Ommätt. Nytt tonnage 247/171.
  1920-12-09 Grundstöter ca. kl. 04.30 söder om Arkösund vid färd från Stockholm mot Västervik. Dras loss av två bogserbåtar efter att en del av lasten lossats. Grundstötningen orsakar inga större skador på fartyget.
  1921 Ombyggd.
  1925-09-14 Grundstöter på morgonen vid Halls holme, Södertälje. Dras loss av bogserångaren Södertälje Kanal och kan sedan fortsätta mot Stockholm.
  1931 Ombyggd.
  1948-12-19 Såld till Rederi AB Stureborg, Landskrona för 100.000 SEK. Ombyggd och motoriserad med en motor på 275 hk, 202 kW vid varv i Århus, Danmark.
  1949-07-29 Ombyggdaden är nu klar och fartyget döps om till Sundsborg. Trafik på traden Landskrona - Ven - Köpenhamn.
  1949-08-03 Ommätt. Nytt tonnage 253/174.
  1956-04-18 Såld till AB Skandinavisk Linietrafik, Landskrona för 11.500 SEK. Upplagd i Tuborgs hamn, Köpenhamn.
  1957-02-18 Skrotad av AB Carl Persson & Söner, Ystad.
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamleby
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.