Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gamleby
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2011-02-28, PN
* Länspumpen 3/1998, S27-28
* Lubrikatorn 3/1999, S12
* Alla våra Ångslupar, 1994, S146
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 2, 1978, S234-236
  Byggd 1861
  Varv Djurgårdsvarvet AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,53 meter -
  Största bredd 2,88 meter -
  Djupgående 1,52 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 36 hk, 26 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 65 passagerare -
  Historik
  1861 Levererad av Djurgårdsvarvet AB som Gamleby till kapten A.E. Holm, Gamleby. Byggnadskostnad 10.000 rdr.
  1861-08-03 Anländer till Västervik på leveransturen från Stockholm förd av kapten A.E. Holm. Trafik på traden Gamleby - Västervik.
  186? Kapten A.E. Holm startar Gamleby Ångfartygsbolag, Gamleby.
  1867 Såld till Skellefteå Ångslupsbolag (Hampus Claudius Klockhoff), Skellefteå och omdöpt till Lovisa. Trafik på traden Skellefteå - Ursvikens hamn.
  1900 Övertas av Skellefteå Trafik AB, Skellefteå.
  1923 Såld till Skellefteå Älvs Flottningsförening, Skellefteå. Ombyggd till bogserbåt.
  1927 Sjunker efter en grundstötning. Bärgas.
  1930 Såld till Simon och Harald Lundqvist, Stackgrönnan och omdöpt till Fix.
  1934 Motoriserad med en Bolinder Råoljemotor, 45 hk, 33 kW, i Stackgrönnan.
  1946 Överförd till Bröderna Lundqvists Rederi AB, Stackgrönnan.
  1965 Överförd till dotterbolaget Lundqvist & Söner Muddrings AB, Uddevalla.
  1967 Skrotas av Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), Göteborg.
Tillbaka till Gamleby Ångfartygsbolag
Tillbaka till Skellefteå Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.