Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/292
Aurora vid Norrsund, Blidö 2013-07-20
Aurora vid Norrsund, Blidö 2013-07-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 50/1972, S17
* De gula färjorna, 2010, S101
  Byggd 1972
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 100
  Registernr 11301
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDZE
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/271 Färja 61/289
Färja 61/294 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,02 meter 74,00 meter
  Största bredd 11,72 meter 12,40 meter
  Djupgående 2,80 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt - 375/145
  Maskineri 2 x Nohab SF RS-F 4 x Scania DSI 11 M01
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.080 hk, 794 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 250 passagerare 298 passagerare
   48 personbilar 55 personbilar
  Historik
  1972-11-23 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/292 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Larshamn - Norrsund, Blidö, Stockholm.
  1989-04-08 Körs till Liebusch, Holland där färjan byggs om. Förlängd med 8,98 meter och breddad med 0,68 meter. Ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 M01, 1.080 hk, 794 kW, installerade. Man ökar samtidigt från två till fyra huvudmaskiner.
  1990-04-09 Åter i trafik på leden Larshamn - Norrsund, Blidö, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och döpt till Aurora.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2015-08-21 I samband med anlöp av Larshamns färjeläge, Blidö vid 21.30-tiden så kör man med ett par knops fart in i färjeläget. Anledningen till olyckan är att remmen till styrpumpen på den förliga schotteln gått sönder varpå man får svårt att manövrera. Färjan ådrar sig inga större skador, men ersätts under helgen av Nora medans reparation pågår. Åter i trafik vid 15-tiden två dagar senare.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.