Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Falken
Viggbyholm
Viggbyholm
Foto: Okänd. Från Johan Söderbergs samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-06-04 PN
* Ångbåten 116, 3/2004, S19
* Ångbåten 121, 4/2005, S17
* Länspumpen 2/1979, S33
* Skärgårdsbåten 2/2013, S18-19
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S74
* Sveriges Skeppslista 1908, S56
* Sveriges Skeppslista 1910, S56
* Sveriges Skeppslista 1911, S54
* Sveriges Skeppslista 1913, S58
* Sveriges Skeppslista 1921, S58 175 hk
* Sveriges Skeppslista 1929, S168
* Sveriges Skeppslista 1933, S172
* Sveriges Skeppslista 1939, S168
* Sveriges Skeppslista 1941, S162
* Sveriges Skeppslista 1943, S160
* Sveriges Skeppslista 1945, S160
* Sveriges Skeppslista 1947, S164
* Sveriges Skeppslista 1949, S178
* Sveriges Skeppslista 1951, S142
  Byggd 1890
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 387
  Registernr 2137
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JFBC, senare SHJE
  Systerfartyg Ärlan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,39 meter 25,39 meter
  Största bredd 5,32 meter 5,32 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 97/63 102/50
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 140 hk, 103 kW 175 hk, 129 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890-06 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Falken till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1897-05-18 Följer med som åskådarbåt genom Göteborgs skärgård, när ingenjör Andrée avgår med kanonbåten Svensksund från Göteborg mot Svalbard på sin polarexpedition.
  1907 Ny ångpanna installeras.
  1922-05-01 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö för 20.000 SEK.
  1922-05-01 Såld till Viggbyholms Ångfartygs Rederibolag (landsfiskal John Herbert Ragnar Lilienborg och disponent Herman Rydahl), Viggbyholm för 20.000 SEK och omdöpt till Viggbyholm. Trafik på traden Stockholm - Viggbyholm.
  1922-05-20 Ommätt. Nytt tonnage 102/60.
  1927-07-04 Såld till Styrsö Nya Trafik AB, Styrsö för 19.000 SEK och omdöpt till Vira II.
  1928 Ombyggd.
  1928-05-29 Ommätt. Nytt tonnage 102/50.
  1935-03 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö för 17.000 SEK från Styrsö Nya Trafik AB i likvidation.
  1935-09-07 Såld till AB Långedrag, Västra Frölunda. Ny hemort Göteborg. Trafik för Styrsö Trafik AB, Styrsö.
  1951-11-19 Såld till målarmästare Stig Ringström, Falkenberg för 16.000 SEK. Ny hemort Falkenberg. Upplagd vid Ringön, Göteborg.
  1952-02-07 Såld till AB Glücksmans Metallaffär, Göteborg för 18.000 SEK. Skrotas.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till AB Styrsö Havsbad
Tillbaka till Styrsö Nya Trafik AB
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.