Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Express
Ålfors 2006-08-25
Ålfors 2006-08-25
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-07 PN
* Ångbåten 23, april 1973, S424-426
* Ångbåten 24, juni 1973, S456-457
* Svensk Sjöfarts Tidning 44/1972, S36
* Stadsarkivets Årsbok 2001, Luleå, S32, 38
* Sveriges Skeppslista 1962, S214
* Sveriges Skeppslista 1963, S194
* Sveriges Skeppslista 1965, S190
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1970, S120
* Sveriges Skeppslista 1971, S118
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S32
* Sveriges Skeppslista 1989, S118
* Sveriges Skeppslista 1992, S138
* Sveriges Skeppslista 1997, S132
* Sveriges Skeppslista 1998, S132
* Sveriges Skeppslista 2001, S142
* Sveriges Skeppslista 2005, S152
* Sveriges Skeppslista 2006, S156
  Byggd 1905
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 39
  Registernr 4459
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SDWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,40 meter 19,73 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 45/28 48/15
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Scania DSI 11 M01
  Effekt 75 hk, 55 kW 270 hk, 198 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 127 passagerare -
  Historik
  1905 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Express till Karlstads Ångslups AB, Karlstad. Trafik på traden Karlstad - Hammarön.
  1914 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 20.000 kr och omdöpt till Brynhild.
  1919-06-03 Såld till Göteborgs hamnstyrelse, Göteborg för 80.000 kr och inofficiellt omdöpt till "Greta". Trafik på traden Resindensbron - Klaffbron.
  1935 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 3.000 kr.
  1935-07 Såld till Frans Wilhelm Lundholm (firma Expressbyrån), Luleå. Trafik på traden Luleå - Gråsjälören.
  1935-10 Upplagd. Ångmaskinen och pannan monteras ut.
  1945 Såld till Johan August Johansson, Luleå och omdöpt till Britt. Ombyggd till gruspråm.
  1953 Såld till Mårten, Rolf och Gottfrid Lundström, Pitsund, Piteå och omdöpt till Mergo. Ombyggd till fiske- och fraktfartyg. Motoriserad med en dieselmotor på 135 hk, 99 kW.
  1965 Såld till dykaren Ulf Löfgren, Luleå. Ombyggd till dykarbåt.
  1967 Såld på exekutiv auktion till Skandinaviska Banken och omdöpt till Ålfors.
  1968 Såld till Kjell Nyström, Luleå.
  1972 Överförd till AB Nyström & Hellströms Dyk & Bärgningsservice (Kjell Nyström), Luleå för 46.000 SEK.
  1978 Omdöpt till Dykab II.
  1985 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm.
  1987 Såld till J Vennberg, Stockholm.
  1987 Såld till Åsa Johansson, Stockholm och omdöpt till Ålfors.
  198? Såld till Eva Åhlberg, Stockholm.
  2001-06 Såld till Thomas Cedergren, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.