Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Engsö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S94
  Byggd 1866
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 2569
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFQR, senare SEMO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,78 meter -
  Största bredd 5,16 meter -
  Djupgående 1,82 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866 Levererad av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Engsö till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Trafik på traden Strängnäs - Stockholm. Kallas "Kniven" på grund av sin långsmala form.
  1873 Såld till Strengnes Ångfartygsbolag, Strängnäs.
  1878 Strengnes Ångfartygsbolag går ihop med Tynnelsö Ångrederibolag och bildar Strängnäs Rederi AB, Strängnäs.
  1881 Såld till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag, Ljusterö och omdöpt till Blidö. Trafik på traden Stockholm - Lindalssund - Ljusterö - Husarö - Blidösund.
  1889 Omdöpt till Ljusterö.
  1890 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 15.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Lindalssund - Ljusterö - Husarö - Möja.
  1894 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1901 När Waxholms Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop och bildar Waxholms Nya Ångfartygs AB följer fartyget inte med. Det behålls tills vidare av det gamla bolaget Waxholms Ångfartygs AB. Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1902-06-23 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Gunhild.
  1917 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm till 1934.
  1935 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  1939-02-03 Såld till Oskar Martin Ekström, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Gryt.
  1941 Trafik på traden Norrköping - Kvarsebo.
  1942 Såld till Georg Fallander, Karlsborg. Trafik på Vättern, traden Karlsborg - Motala.
  1943 Överförd till Rederi AB Karlsborg - Motala, Karlsborg.
  1950 Såld till Hugo Werner Selander, Göteborg. Totalt ombyggd. Motoriserad med en dieselmotor på 120 hk, 88 kW.
  1954 Ombyggd till pråm.
  1958 Skrotad.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Strengnes Ångfartygsbolag
Tillbaka till Strängnäs Rederi AB
Tillbaka till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.