Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ellen
Ellen af Harstena i Valdemarsvik 2019-04-17
Ellen af Harstena i Valdemarsvik 2019-04-17
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* I äldre skeppslistor står hon som fd Carlén. Detta är fel. Carlén var en skonert, byggd 1858 som bytte namn till Ellen. I SSL 1887 har denna Ellen fått påskrivet fd Carlén. Enl Motala Verkstads byggnadslistor hette båten Ellen vid byggnation.

* Båtologen 3/2014, S179
* Ångbåten 4/2018, S23
  Byggd 1885
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 369
  Registernr 11085
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SGFO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,90 meter 23,44 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,69 meter
  Djupgående 1,90 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 40/15 63/18
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin 1 x Scania DSI 11 MO1
  Effekt 100 hk, 73 kW 275 hk, 202 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 73 passagerare
  Historik
  1885 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ellen till James Dickson & Co/Trävarubolaget Svartvik, Svartvik. Byggnadskostnad 36.000 kr. Bogserbåt längs Norrlandskusten.
  1919 James Dickson & Co/Trävarubolaget Svartvik byter namn till Trävaru AB Svartvik, Svartvik.
  1937 Överförd till Sunds AB, Sundsvall.
  1955 Motoriserad med en Skandiadiesel, 300 hk, 220 kW vid Lunde varv, Lunde.
  1954 Överförd till Svenska Cellulousa AB, Sundsvall.
  1969-07-14 Såld till pr/Henry Asker, Stora Askerön och omdöpt till
Björn III.
  1979 Såld till HB Visingsöbåtarnas Rederi Moberg & Johansson, Visingsö och omdöpt till Wisingsborg. Ombyggd till passagerarfartyg på Visingsö. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11 M01, 275 hk, 202 kW, installeras. Trafik i Vättern.
  1980 Uthyrd till Rederibolaget Sagena, Mollösund, Orust. Ersättningstrafik för den rasade Tjörnbron medan rederiets egna fartyg är på varv.
  1981 Såld till Tjörns Kommun, Tjörn för 600.000 SEK och omdöpt till Västvåg II. Reservfartyg på traden Rönnäng - Åstol.
  1981 Omdöpt till Vestvåg II.
  1999-08-09 Såld till Till Sjöss AB, Karlstad och omdöpt till Vestvåg af Karlstad. Turisttrafik på Vänern.
  2003-12-31 Såld till Rederi Vänertrafik AB, Karlstad (Till Sjöss AB:s dotterbolag).
  2004 Ombyggd på Kållandsö Varv AB, Lidköping. Förlängd med 4,2 meter.
  2010-07-01 Såld till Solstadens Sjöfart AB, Karlstad. Fortsatt trafik för Till Sjöss AB, Karlstad.
  2014-04-17 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg och omdöpt till Ellen af Bohuslän. Trafik i Göteborgs hamn, traden Packhuskajen - Älvsborgs fästning - Arendal.
  2018-11-29 Såld på konkursauktion till Magnus Lindkvist, Skärgårdskompaniet i Östergötland, Harstena för 1,2 milj SEK och omdöpt till Ellen af Harstena. Ny hemort Gryt.
Tillbaka till Henry Asker
Tillbaka till Tjörns Kommun
Tillbaka till Till Sjöss AB
Tillbaka till Rederi Vänertrafik AB
Tillbaka till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB
Tillbaka till Skärgårdskompaniet i Östergötland
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.