Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfdrottningen
Kinnekulle i Lidköping
Kinnekulle i Lidköping
Foto: Okänd
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 1/1984, S10
* Länspumpen 3/1994, S38
* Länspumpen 4/2016, S59-61
* Skipet 2/1989, S19
  Byggd 1875
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 252
  Registernr 2255
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFIM, senare norsk signal HCKG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 30,42 meter 36,00 meter
  Största bredd 5,80 meter 8,47 meter
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt 127/70 173/96
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Glommen ångmaskin
  Effekt 180 hk, 134 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 275 passagerare
  Historik
  1876 Levererad av Lindholmens Varv som Elfdrottningen till Ångfartygs AB Necken & Elfkungen (Chr Arvidsson), Göteborg. Trafik på Göta Älv, traden Göteborg - Trollhättan.
  1880 Såld till Ångfartygs AB Särö, Göteborg och omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Särö - Onsala.
  1889 Såld till friherre Carl G A Klingspor, Råbäck, Kinnekulle och omdöpt till Kinnekulle. Trafik mellan östra och västra Vänern.
  1897 Såld till Hankø Nye Dampskibs A/S (N Schultz), Fredrikstad, Norge och omdöpt till Hankø. Trafik på traden Kristiania (Oslo) - Fredrikstad - Fredrikshald.
  1904 Ny ångmaskin på 200 hk, 147 kW, installeras vid Glommens mekaniske verksted.
  1906-05 Såld till A/S D/S Hankø, Fredrikstad.
  1906-10 Såld till Haugesund Dampskibsselskab A/S, Haugesund för 45.000 NOK och omdöpt till Haugesund. Trafik på traden Bergen - Haugesund - Røvær - Føynå - Vedavågen - Åkrehamn - Utsira - Skudeneshavn - Stavanger.
  1909 Ombyggd och moderniserad vid Rosenberg mekaniske verkstad, Stavanger. Förlängd med 5,79 meter. Nytt tonnage 173/96.
  1915-12 Såld till Midthordlandske Dampskibsselskap, Os, Bergen för 56.600 NOK och omdöpt till Fuse. Trafik på traderna Bergen - Os - Samnanger, Bergen - Sævaried - Os och Bergen - Reksteren - Tysnes - Sævaried - Os.
  1925 Omdöpt till Fusa.
  1945-01-08 Sänkt kl. 14.30 av Brittiska flygvapnet i Korsfjord, söder om Korsnes, Bergen vid färd från Bergen mot Samnanger med 31 passagerare, 11 besättningsmän och två mässflickor ombord. Sju personer omkommer, två besättningsmän och fem passagerare. Övriga som var ombord räddas av ett holländskt fraktfartyg, motorbåten Nerhus och räddningsbåten Biskop Hvoslef.
Tillbaka till Ångfartygs AB Necken & Elfkungen
Tillbaka till Ångfartygs AB Särö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.