Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 136
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,81 meter -
  Största bredd 3,90 meter -
  Djupgående 2,13 meter -
  Brt/Nrt 42/- -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart 7,5 knop -
  Kapacitet 90 passagerare -
  Historik
  1864 Levererad av Lindholmens Varv som Ejdern till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1864-10 Såld till Peter Jebsen & Co, Ytre Arna, Norge och omdöpt till Arne. Registrerad i Bergen.
  1864-11-14 Insatt i trafik på traden Bergen - Arna - Bolstadøyra 3 dagar/vecka.
  1870 Såld till Det Nordhordlandske Dampskibssamlag, Bergen. Trafik på traden Bergen - Ostereidet.
  1874 Såld till Herman Løchen, Sundnes, Innherred för Stenkjær Møllebrug för 2.000 Spesidaler. Registrerad i Trondheim. Passagerartrafik på traden Stienkjer - Trondheim samt trafik med produkter från møllebruket.
  1875 Såld efter konkurs till mekanikus Joh. Dahl, Trondheim.
  1877 Såld till köpman I.H. Henriksen, Tromsø. Henriksen är direktör i Troms Amts Dampskibsselskab.
  1878 Uthyrd för trafik på Balsfjorden.
  1880 Reservfartyg för Troms Amts Dampskibsselskab, Tromsø.
  1885 Såld till Joh. Dahl, Trondheim.
  1905 ca. Avregistrerad från skeppsregistret. Troligen upphuggen.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.