Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 11
Djurgården 11 vid Kastellholmen, Stockholm 2019-05-14
Djurgården 11 vid Kastellholmen, Stockholm 2019-05-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1998
  Varv Skrov: Poul Ree A/S, Stokkemarke, Danmark
Däckshus/utrustning: Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: -
Däckshus/utrustning: 1163
  Registernr 15049
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 9201889
  Signal SJND
  Systerfartyg Djurgården 9 Djurgården 10
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,00 meter 27,00 meter
  Största bredd 6,90 meter 6,90 meter
  Djupgående 2,22 meter 2,22 meter
  Brt/Nrt 132/67 132/67
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Scania DI 13
  Effekt 270 hk, 198 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 298 passagerare 298 passagerare
  Historik
  1998 Beställd hos Boghammar Marin AB. Skrovet byggt av det danska verkstadsföretaget Poul Ree A/S i Stokkemarke. Skrovet transporterades sedan nattetid med lastbil till Nakskov där det sjösattes. Bogserat till Stockholm.
  1998 Levererad av Boghammar Marin AB som Djurgården 11 till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Drift och bemanning Stockholms Sjötrafik AB.
  1998-06-23 Döpt vid Boghammar Marin AB av Skansenchefen Anna-Greta Lejon.
  2005-10-05 Lämnar Nybrokajen i Stockholm kl. 12.30 under bogsering av bogserbåten Ted för färd till Oskarshamns varv för ombyggnad.
  2006-04-24 Ankommer till Stockholm under förmiddagen.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2012-08-11 Vid anlöp av Slussen vid 17.25-tiden lyckas man inte stoppa upp färjan tillräckligt i samband med tillägget, varpå man med ett par knops fart, får en rejäl kajstuds. Ett flertal passagerare, av de 143 ombord, faller omkull och av dessa skadas tretton passagerare lindrigt, varav tre förs till sjukhus. Inget tyder på tekniskt fel, men en utredning görs för säkerhets skull.
  2014-04-17 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
  2019-02 Ombyggd vid Stockholms Reparationsvarv AB, Beckholmen, Stockholm. Förbättringar av passagerarutrymmet, breddning av in- och utgångarna, ny radarutrustning och ny färgsättning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13, 350 hk, 257 kW, samt ny hjälpmaskin, av fabrikat Caterpillar, installeras.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1663 fartyg, 900 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.