Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Daga
Pråmen i Uddevalla 2007-04-24
Pråmen i Uddevalla 2007-04-24
Foto: Gunnar Klasson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto, 2013-10-29 PN
* Ångbåten 34, april 1976, S19
* Passagerar-REDAREN 1/1996, S23
* Länspumpen 2/2011, S33
* Sveriges Skeppslista 1960, S68
* Sveriges Skeppslista 1962, S66
* Sveriges Skeppslista 1963, S62
* Sveriges Skeppslista 1965, S62
* Sveriges Skeppslista 1969, S54
* Sveriges Skeppslista 1970, S54
* Sveriges Skeppslista 1971, S54
* Sveriges Skeppslista 1972, S52
* Sveriges Skeppslista 1973, S52
* Sveriges Skeppslista 1980, S28
* Sveriges Skeppslista 1981, S30
* Sveriges Skeppslista 1989, S74
* Sveriges Skeppslista 1992, S88
* Sveriges Skeppslista 1997, S94
* Sveriges Skeppslista 1998, S96
* Sveriges Skeppslista 2001, S100
* Sveriges Skeppslista 2005, S108
* Sveriges Skeppslista 2006, S110
* Forum: Skärgårdstrafik, WEB 2009-11-25, KN
  Byggd 1931
  Varv Skrov: Bassholmens varv, Orust
Utrustning: J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad AB, Hälsö
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: 17
  Registernr 9297
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFXH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,00 meter 20,06 meter
  Största bredd 5,71 meter 5,70 meter
  Djupgående 1,87 meter 1,57 meter
  Brt/Nrt 29/- 36/14
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell, 2 cyl 1 x Volvo Penta MD 100
  Effekt 70 hk, 51 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 125 passagerare 140 passagerare
  Historik
  1931 Levererad av J.W. Bergs Varv & Mekaniska Verkstad AB som Daga till Charles Ericksson, Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1942 Ny huvudmaskin, av fabrikat Mercedes-Benz, 6 cyl, 160 hk, 118 kW, installeras. Maskinen anpassas för gengasdrift.
  1945 Den gamla maskinen, av fabrikat Bolinder, återinsätts efter kriget.
  1949 Ombyggd vid AB Holms varv, Råå. Förlängd med 4,4 meter. Nytt däck, ny styrhytt samt ny överbyggnad. Nya mått 19,45 x 5,70 x 1,73 meter. Nytt tonnage 81 brt. Får nu ta 175 passagerare.
  1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder-Munktell, 2 cyl, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1963 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6 cyl, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1973-02-02 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 65.000 SEK. Trafik på traden Saltholmen - Asperö Norra - Brännö Rödsten.
  1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 145 hk, 107 kW, installeras.
  1976-05-04 Såld till båtbyggare Carl Axel Jacobsson, Storfors, Filipstad för 55.000 SEK. Upplagd vid familjens varv i Dragsmark.
  1977-08-08 Såld till Börje Evert Olofsson och Kenneth Norrman, Trensum, Blekinge för 50.000 SEK. Hemort Åryd. Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6 cyl, 200 hk, 147 kW, installeras. Nytt tonnage 37 brt. Trafik på traden Karlshamn - Joggesö - Tärnö.
  1985-04-23 Såld till MS Daga AB, Drottningskär, Karlskrona för 270.000 SEK.
  1987-02-07 MS Daga AB byter namn till Blekinge Skärgårdstrafik AB, Karlskrona.
  1987-11-28 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 230.000 SEK och omdöpt till Necken af Trollhättan. Trafik på Trollhätte kanal.
  1995-12-22 Såld till PråMar AB, Mariestad för 200.000 SEK och omdöpt till Pråmen. Restaurangfartyg i Mariestads hamn.
  2001 Bogseras till Lysekil. Flyttas senare till Uddevalla
  2007-04-23 Sjunker vid kaj under eftermiddagen.
  2007-05-05 Sjunker vid kaj under kvällen.
  2007-05 Bärgas och förs till det gamla varvsområdet i Uddevalla där hon lyfts upp på land och skrotas.
Tillbaka till Charles Ericksson
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till MS Daga AB
Tillbaka till Blekinge Skärgårdstrafik AB
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 896 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.