Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bylgia
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Bylgia vid Söder Mälarstrand, Stockholm 1966-05-22
Foto: Thure Ehrnlund
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 49/1972, S29
* Länspumpen 2/2003, S10-11
* Alla våra Ångslupar, 1994, S129
  Byggd 1885
  Varv Skrov: Motala Warf, Norrköping
Utrustning: Skrov: Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: 370
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,59 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1885-06-14 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Bylgia till Ångslupsbolaget Näcken, Norrköping. Trafik vardagar på traden Norrköping - Malmö / Högholmen och helgdagar på traden Norrköping - Brädudden.
  1903 Ångslupsbolaget Näcken ombildas till Ångslups AB Näcken, Norrköping.
  1915-05 Såld till pr/Oskar Lind, Norrköping.
  1916-03-02 Flyttas på järnvägen till sjön Glan. Trafik på traden Ysunda - Bogetorp - Kolsta - Ryssnäs - Svärtinge - Eksund - Ragntorp.
  1930 Såld till Fiskeby Fabriks AB, Norrköping. Motoriserad.
  1948-03 Såld till Martin Alexandersson, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Esterön.
  1961 Aktersalongen tas bort. Används vid bogseringar.
  1962 Såld till Stockholm. Fritidsbåt
  1964 Sjunker vid Årsta Havsbad, Haninge. Bärjas och förs till Söder Mälarstrand, Stockholm.
  1967-06 Bogseras till Spillersboda Varv, Norrtälje. Upplagd bredvid varvet och sjunker senare på uppläggningsplatsen.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Näcken
Tillbaka till Ångslups AB Näcken
Tillbaka till Martin Alexandersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.