Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunnsviken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S105


* Aftonbladet 1864-05-13
* Post- och Inrikes Tidningar 1864-05-14
* Aftonbladet 1864-05-17
* Nya Dagligt Allehanda 1864-05-21
* Nya Dagligt Allehanda 1864-08-09
* Nya Dagligt Allehanda 1865-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1866-10-22
* Aftonbladet 1867-05-28
* Aftonbladet 1868-05-15
* Aftonbladet 1869-06-04
* Aftonbladet 1872-04-08
* Aftonbladet 1872-04-29
* Nerikes Allehanda 1872-05-22
* Stockholms Dagblad 1872-05-23
* Nerikes Allehanda 1872-06-01
* Nya Dagligt Allehanda 1872-06-03
* Vestmanlanda Läns Tidning 1876-01-14
* Karlskoga Tidning 1890-08-13
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 131
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 80 passagerare -
  Historik
  1864-05 Levererad av Lindholmens Varv som Brunnsviken till Edsvikens Ångslupsbolag, Stockholm.
  1864-05-12 Anlämnder på kvällen till Stockholm, tillsammans med sju andra ångslupar, på leveransresan från Göteborg.
  1864-05-21 Insatt i trafik på traden Gustaf III:s staty - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Nora - Edsberg och Stallmästaregården - Ålstäket - Ulriksdal - Edsberg.
  1872-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1872-05 Såld till Borns Kanal AB, Nora och omdöpt till Jernboås. Trafik på Fåsjön, traden Järnboås - Born.
  1875 Borns Kanal AB byter namn till Nora-Jernboås Trafik AB, Nora.
Tillbaka till Edsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.