Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bris
Marianne i Sjötorpsviken, Sjötorp 2017-08-01
Marianne i Sjötorpsviken, Sjötorp 2017-08-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-03-30 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S88
* Ångbåten 61, jan 1985, S25-26
* Ångbåten 62, maj 1985, S10
* Ångbåten 94, Feb 1999, S8-9
* Båtologen 3/1990, S127
* Båtologen 1/1992, S29
* Båtologen 4/1992, S176
* Båtologen 1/2005, S49
* Kontrakt från EMV
* Sveriges Skeppslista 1951, S96
* Sveriges Skeppslista 1958, S104
* Sveriges Skeppslista 1960, S106
* Sveriges Skeppslista 1962, S100
* Sveriges Skeppslista 1963, S96
* Sveriges Skeppslista 1965, S96
* Sveriges Skeppslista 1969, S86
* Sveriges Skeppslista 1970, S82
* Sveriges Skeppslista 1971, S82
* Sveriges Skeppslista 1972, S80
* Sveriges Skeppslista 1973, S78
* Sveriges Skeppslista 1980, S54
* Sveriges Skeppslista 1981, S60
* Sveriges Skeppslista 1989, S68
* Sveriges Skeppslista 1992, S80
* Sveriges Skeppslista 1997, S76
* Sveriges Skeppslista 1998, S78
* Sveriges Skeppslista 2001, S82
* Sveriges Skeppslista 2005, S86
* Sveriges Skeppslista 2006, S90
  Byggd 1897
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 108
  Registernr 7551
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFLK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,92 meter 25,13 meter
  Största bredd 3,96 meter 4,04 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,46 meter
  Brt/Nrt 48/17 49/14
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin -
  Effekt - 124 hk, 91 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1896-11-13 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla för leverans 15 maj 1892. Kontrakterad byggnadskostnad 26.500 kr.
  1897-07-14 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Bris till Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla, kapten vid Bohusläns regemente. Privat lustyacht.
  1906 Såld till bryggeridirektör Melcher Lyckholm, Göteborg.
  1920 ca. Förlängd med 5,37 meter.
  1928-06-15 Donerad till Marstrands stad, Marstrand av Lyckholms sterbhus. Representations- och månskensturer.
  1939-02-11 Såld utan ångpanna till AB Bröderna Edman, Marstrand och omdöpt till Marianne. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Hesselman.
  1945-12 Såld till Storöstiftelsen, Otterbäcken.
  195? Överförd till Storöns båtägareförening u.p.a., Otterbäcken. Trafik på Vänern, traden Otterbäcken - Storön med båtägarföreningens medlemmar.
  1990 Såld till Bofors-Nobel Personalstiftelse, Otterbäcken.
  1991 Såld till AB Wermba 738, Otterbäcken.
  1992 Såld till Gullspångs kommun, Otterbäcken för 800.000 SEK.
  2004-08 Överlåten till M/S Marianne ekonomisk förening, Otterbäcken. Chartertrafik på traden Otterbäcken - Sjötorp - Torsö brygga - Mariestad samt turer i södra Vänern.
Tillbaka till Marstrands stad
Tillbaka till AB Bröderna Edman
Tillbaka till M/S Marianne ekonomisk förening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.