Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Axel
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1878
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 229
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal HBWC, numera LCMC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,32 meter 20,30 meter
  Största bredd 4,32 meter 4,23 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt - 41/14
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 80 hk, 59 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Lindholmens Varv som Axel till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Kombinerat passagerar- och bogserfartyg
  1883 Såld till herr Nordrum, Chistiania (Oslo), Norge för 20 500 kr.
  1884 Uthyrd till konsul Rich. Petterson, Moss. Passagerartrafik på traden Moss - Horten. Fartyget är det första som trafikerar denna trad. Numera trafikeras traden av bilfärjorna Bastø I, II och III.
  1885 Såld till Bygdø Nye Dampskibsselskab, Christiania. Passagerartrafik på traden Christiania (Oslo) - Bygdø.
  1897 Såld till Carl A Borgersen, Fredrikstad. Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 35 brt, 0 nrt.
  1914 Ommätt till 34 brt, 9 nrt.
  1917 Såld till Det Norske Nitrid A/S, Odda, Hardanger.
  1922 Såld till A/S Svelviksand, Kristiania (Oslo). Bogsering av sandpråmar från Svelvik till Kristiania.
  1950 Såld till Skips A/S Oljeren (Eiv. Eiversen), Oslo.
  1953 Såld till Trygve Vestbø, Sandeid. Registrerad i Stavanger.
  1959 Ombyggd till lastfartyg. Förlängd 2 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder semidiesel, 1-cyl, installeras. Nytt tonnage 41 brt, 14 nrt.
  19?? Ny huvudmaskin, av fabrikat Wichmann semidiesel, 2-cyl, installeras.
  1971 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6-cyl, 210 hk, 154 kW, installeras.
  1977 Rederiet omorganiseras till Lars och Marthon Barka samt Trygve Vestbø, Jørpeland.
  1979 Brand i överbyggnaden.
  1980 Övertagen av Marthon Barka, Jørpeland. Ny överbyggnad och nytt bogparti. Fartyget får sk. "Soft Nose".
  1983 Såld till Martin Ludvigsen, Bergen.
  1988 Såld till Einar Kvale, Brattholmen.
  2002-03 Såld till Arne Johan Sagen, Laksevåg, Bergen för 70.000 NOK.
  2006-08-21 Såld till Ronny Stabben, Nordstrøno för 15.000 NOK. Hemmahamn Bergen.
  2007-06-14 Såld till Odd Harald Turøy, Fitjar/Bergen för 10.000 NOK.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.