Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Axel
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 3/1988, S76
* Skipet 1/1997, S17
* Skipet 2/2002, S40
  Byggd 1878
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 229
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal HBWC, numera LCMC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,32 meter 20,30 meter
  Största bredd 4,32 meter 4,23 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt - 41/14
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 80 hk, 59 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1878 Levererad av Lindholmens Varv som Axel till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Kombinerat passagerar- och bogserfartyg
  1883-08 Såld till herr Nordrum, Chistiania (Oslo), Norge för 20 500 kr.
  1883 Såld till Bygdø Nye Dampskibsselskab, Christiania. Passagerartrafik på traden Christiania (Oslo) - Bygdø.
  1884-01 Uthyrd till Moss-Horten Dampskibsselskab (konsul Rich. Petterson), Moss. Passagerartrafik på traden Moss - Horten. Fartyget är det första som trafikerar denna trad. Numera trafikeras traden av bilfärjorna Bastø I, II och III.
  1897-12 Såld på auktion till A/S Axel (Carl A Borgersen), Fredrikstad för 8.600 NOK.
  1899 Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 35/0. Norsk signal HBWC.
  1914 Ommätt till 34/9.
  1917-03 Såld till Det Norske Nitrid A/S, Odda, Hardanger.
  1918-07 Såld till A/S Fønix, Odda för 40.000 NOK.
  1922-08 Såld till Taugbaatkompaniet a/s (Arthur Westergaard), Høvik för 6.000 NOK. Hemort Kristiania.
  1927-11 Såld till A/S Svelviksand (Einar Stange), Kristiania för 18.000 NOK. Bogsering av sandpråmar från Svelvik till Kristiania.
  1934-01-01 Ny signal LCMC.
  1950-09 Såld till Skips A/S Oljeren (Eiv. Eiversen), Oslo för 12.500 NOK.
  1951-08 Såld till Marselius Berge, Ølensvåg, Haugesund för 5.000 NOK. Hemort Oslo.
  1953 Såld till Trygve Vestbø, Sandeid. Registrerad i Stavanger.
  1959 Ombyggd till lastfartyg. Förlängd 2 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder semidiesel, 1-cyl, 120 hk, 88 kW, installeras. Nytt tonnage 41/14.
  19?? Ny huvudmaskin, av fabrikat Wichmann semidiesel, 2-cyl, installeras.
  1971 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6-cyl, 210 hk, 154 kW, installeras.
  1977 Rederiet omorganiseras till Lars och Marthon Barka samt Trygve Vestbø, Jørpeland.
  1979 Brand i överbyggnaden.
  1980-05 Övertagen av Marthon Barka, Jørpeland. Ny överbyggnad och nytt bogparti. Fartyget får sk. "Soft Nose".
  1983-04 Såld till Martin Ludvigsen, Follese. Hemort Bergen.
  1988-7 Såld till Einar Kvale, Brattholmen. Hemort Bergen.
  1993 Såld till Thor W. Thorsen, Follese. Hemort Bergen.
  2002-03 Såld till Arne Johan Sagen, Laksevåg för 70.000 NOK. Hemort Bergen.
  2006-08-21 Såld till Ronny Stabben, Nordstrøno för 15.000 NOK. Hemort Bergen.
  2007-06-14 Såld till Odd Harald Turøy, Fitjar för 10.000 NOK. Hemort Bergen.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1641 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.