Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Åttan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1881
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 301
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,05 meter -
  Största bredd 3,27 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 62 passagerare -
  Historik
  1881 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Åttan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Ragvaldsbro - Skinnarviken - Eldkvarnsviken.
  1889 Såld till Arboga och omdöpt till Viktoria.
  1902 Såld till Aspa bruk, Närke och omdöpt till Aspa. Används som bogserbåt.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.