Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ammerösundets Färja
Fagervik 1 vid S:a Ingmarsö 1998-07-30
Fagervik 1 vid S:a Ingmarsö 1998-07-30
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* DE gula färjorna, 2010, S85
  Byggd 1939
  Varv Arbrå Mekaniska Verkstad AB, Arbrå
  Varvsnummer -
  Registernr 12813
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJNT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,60 meter 18,81 meter
  Största bredd 5,45 meter 5,40 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,70 meter
  Brt/Nrt 33/- 33/33
  Maskineri 1 x Scania-Vabis Saknas
  Effekt 60 hk, 44 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1938-06-30 Beställd av Revsunds Vägstyrelse, Östersund för leverans 1 oktober 1938. Kontrakterad byggnadskostnad 28.800 kr.
  1938 En brand uppstår på däck strax innan sjösättningen.
  1939 Levererad av Arbrå Mekaniska Verkstad AB som Ammerösundets Färja till Revsunds Vägstyrelse, Östersund, Jämtland. Trafik på leden Ammer - Stavre, Revsundssjön, Jämtland.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsätter på samma led.
  1947 Omdöpt till Stavresundets Färja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/69.
  1959 Ombyggd av Waplans mekaniska verkstad. Förlängd till 17,61 meter.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1972 Såld till Timrå Entreprenad AB, Timrå och omdöpt till Fagervik I. Ombyggd till pråm.
  ? Såld till Timrå Bogser & Bärgning HB, Timrå.
  ? Såld till Sjöentreprenader K Lindberg AB, Ingmarsö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.