Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Albrektsund
Sunnan under namnet Amphitrite i Frihamnen 1971-06-14
Sunnan under namnet Amphitrite i Frihamnen 1971-06-14
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-18 PN
* Ångbåten 22, dec 1972, S379-387
* Länspumpen 3/2008, S49
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S6
* Sveriges Skeppslista 1951, S42
* Sveriges Skeppslista 1960, S48
* Sveriges Skeppslista 1962, S48
* Sveriges Skeppslista 1963, S126
* Sveriges Skeppslista 1969, S218
* Sveriges Skeppslista 1970, S210
* Sveriges Skeppslista 1971, S206
  Byggd 1890
  Varv Kockums Mekaniska Verkstad AB, Malmö
  Varvsnummer 55
  Registernr 1174
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCKR, senare SDBU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 36,49 meter 35,68 meter
  Största bredd 6,22 meter 6,39 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 225/154 199/76
  Maskineri 1 x Kockums ångmaskin Saknas
  Effekt 290 hk, 213 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890-12 Levererad av Kockums Mekaniska Verkstad AB som Albrektsund till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Byggnadskostnad 98.500 kr. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne.
  1902-01-10 Ommätt. Nya mått 36,47 x 6,39 meter. Nytt tonnage 224/156.
  1906-12-06 Ommätt. Nya mått 36,49 x 6,39 meter. Nytt tonnage 222/152.
  1907 Ombyggd för att bättre klara öppet vatten och större godsmängder.
  1925-02-28 Ommätt. Nytt tonnage 231/144.
  1945-06-18 Ommätt. Nytt tonnage 232/138.
  1946-04-26 Ommätt. Nytt tonnage 233/137.
  1951-01-02 Såld till nybildade Marstrands Rederi AB, Marstrand för 20.000 SEK. Ombyggd i Karlstad. Motoriserad med en Nohab MG-diesel, 390 hk, 287 kW.
  1951-05-28 Ommätt. Nytt tonnage 201/112.
  1952-12-20 Ommätt. Nya mått 36,49 x 6,39 meter. Nytt tonnage 248/151.
  1953-06-03 Ny hemort Uddevalla.
  1957-04-25 Ny hemort Marstrand.
  1962-06-12 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 45.000 SEK och omdöpt till Sunnan. Reservbåt under några månader. Fartyget är dock inte speciellt driftsäkert. Motorn stannar ofta.
  1963-11-25 Såld till Bertil Kinnander, Brottby för 1.200 SEK. Ny hemort Össebygarn. Fartyget saknar vid köptillfället huvudmaskin.
  1963-12-11 Såld till filmfotograf Lars Collander, Stockholm (1/2) och Gert Ekström, Stockholm (1/2) för 5.000 SEK. Upplagd vid Fredhäll i Stockholm.
  1964-02-02 Gert Ekström, Stockholm säljer sin andel till Lars Colliander, Stockholm, Svein Harand Sannäs med firma Du Pont, Märsta och Leif Andersson, Solna för 1.500 SEK (500 SEK per andel).
  1965-04-14 Svein Harand Sannäs med firma Du Pont, Märsta och Leif Andersson, Solna överlåter sina andelar till Lars Colliander, Stockholm som nu är ensam ägare till fartyget.
  1966-09-01 Såld till Arne Henry Martin Lundgren, Stockholm för 4.000 SEK. Används som lagerlokal.
  1967-03-09 Sjunker vid uppläggningsplatsen i Fredhäll.
  1971 Lyfts upp av Stockholms hamns pontonkran Lodbrok och fraktas till Frihamnen där vraket bränns upp och skrotas.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Henry Lundgren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1621 fartyg, 859 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.