Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Albrektsund
Sunnan under namnet Amphitrite i Frihamnen 1971-06-14
Sunnan under namnet Amphitrite i Frihamnen 1971-06-14
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 22, dec 1972, S379-387
* Länspumpen 3/2008, S49
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S6
* Sveriges Skeppslista 1951, S42
* Sveriges Skeppslista 1960, S48
* Sveriges Skeppslista 1962, S48
* Sveriges Skeppslista 1963, S126
* Sveriges Skeppslista 1969, S218
* Sveriges Skeppslista 1970, S210
* Sveriges Skeppslista 1971, S206
  Byggd 1890
  Varv Kockums Mekaniska Verkstad AB, Malmö
  Varvsnummer 55
  Registernr 1174
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCKR, senare SDBU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 36,49 meter 35,68 meter
  Största bredd 6,39 meter 6,39 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 231/144 199/76
  Maskineri 1 x Kockums ångmaskin Saknas
  Effekt 290 hk, 213 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890-12 Levererad av Kockums Mekaniska Verkstad AB som Albrektsund till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Byggnadskostnad 98.500 kr. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne.
  1907 Ombyggd för att bättre klara öppet vatten och större godsmängder.
  1951 Övertagen av nybildade Marstrands Rederi AB för 20.000 kr. Ombyggd i Karlstad. Motoriserad med en Nohab MG-diesel, 390 hk, 287 kW.
  1962 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Sunnan. Reservbåt under några månader. Fartyget är dock inte speciellt driftsäkert. Motorn stannar ofta.
  1963 Såld utan motor till Bertil Kinnander, Brottby.
  1965 Såld till filmfotograf Lars Collander. Upplagd vid Fredhäll i Stockholm.
  1967 Såld till Arne Henry Martin Lundgren, Stockholm. Används som lagerlokal.
  1967-03-09 Sjunker vid uppläggningsplatsen i Fredhäll.
  1971 Lyfts upp av Stockholms hamns pontonkran Lodbrok och fraktas till Frihamnen där vraket bränns upp och skrotas.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1617 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.