Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Akerø
Otilia i Örnsköldsvik 1994-05-27
Otilia i Örnsköldsvik 1994-05-27
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1989, S74
* Sveriges Skeppslista 1992, S86
* Redaren 1/1988, S19
* Redaren 3/1990, S4-7
* Redaren 1/1992, S23
* Redaren 3/1992, S19-20
* Redaren 4/1994, S31
* Redaren 2/1995, S26
* Skipet 1/2009, REG, S7
* Skipet 3/2009, REG, S5
* Skipet 4/2010, REG, S2
* Skipet 3/2014, REG, S3
* Skipet 4/2014, REG, S4
* Skipet 2/2018, REG, S3
* Nis-nor.no, WEB 2007-01-14
  Byggd 1961
  Varv Leirvik Sveis/Elektrosveis, Leirvik/Sagvåg, Norge
  Varvsnummer 6
  Registernr 13279
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  Signal SLFA, numera norsk signal LHMG
  IMO nummer 7742695
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 33,16 meter
  Största bredd - 7,02 meter
  Djupgående - 2,75 meter
  Brt/Nrt - 204/76
  Maskineri 1 x Lister Blackstone ERSM -
  Effekt 495 hk, 364 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1961-06 Levererad av Leirvik Sveis/Elektrosveis som Akerø till Birger Svendsen & Sønner A/S, Fredrikstad, Norge. Trafik på traden Fredrikstad, Norge - Strömstad.
  1979 Såld till Skips A/S Arntzen, Fredrikstad och omdöpt till Kalmarin.
  1983 Såld till AS Nor-Sve-Linjen, Fredrikstad och omdöpt till Seilø.
  1984-10-24 Såld till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för 1,1 milj NOK och omdöpt till Mälarfjärden.
  1984-11-05 Lämnar Fredriksstad, Norge för färd till Strängnäs.
  1984-11-09 Ankommer Strängnäs där ett 30-tal personer välkomnar henne med trumpetfanfar och fyrverkerier. Resan var tidvis hård med stormbyar och våghöjder på 5-7 meter utanför västkusten.
  1985-05-09 Går en provtur med Sjöfartsverket till Ringsö fyr där olika manöverprov utfördes till belåtenhet. Fått passagerarcertifikat för 284 passagerare. På kvällen jungfrutur med ett hundratal inbjudna gäster. Senare insatt på traden Strängnäs - Stockholm.
  1989 Såld till Spikia Fastighets AB, Strängnäs för 2,4 milj SEK.
  1992 Såld till Skärgårdslinjen i Örnsköldsvik AB, Köpmanholmen för 1,15 milj SEK och omdöpt till Otilia. Ny huvudmaskin, av fabrikat Quascor V12, 550 hk, 404 kW, installeras. Trafik på traden Örnsköldsvik - Trysunda - Ulvön samt charter.
  1992-08-18 Grundstöter hårt strax norr om ön Skrubban, strax söder om Trysunda kl. 13.00. Ombord finns 29 passagerare som tidigare på dagen lämnat Örnsköldsvik för en dagstur. Kl. 13.10 kommer en lotsbåt till platsen och kan evakuera samtliga passagerare. Strax därpå kommer färjan Ulvön till platsen, gör ett misslyckat lossdragningsförsök då nylontrossen brister och trasslar in sig i Otilias propellerarrangemang. Tar vid 14-tiden passagerarna till Köpmanholmen för vidare transport med buss. Vid 17-tiden ankommer KBV 277 med fartygsinspektörer som kan konstatera att det inte föreligger någon fara för fartygets säkerhet och kl. 19.00 så drar bogserbåten Rundvik loss och bogserar henne till Docksta varv för bottenbesiktning och reparation.
  1994-10-17 Såld till Robinson Scandinavian A/S, Gjøvik, Norge för 3,5 milj SEK och omdöpt till Lady Elisabeth. Trafik i Sognefjorden, traden Leikanger - Flåm
  2005-07-13 Överförd till till Robinson Norge A/S, Gjøvik.
  2008-12-04 Såld till North West Explorer AS, Ålesund. Ny hemort Bergen.
  2009-05-12 Såld till Vinnes Skyssbåtservice AS, Fusa för 1,65 milj NOK.
  2010-07-09 Såld till Fjordservice Sogn og Fjordane AS, Aurland för 4,1 milj NOK.
  2014-09 Såld till Aurland Land og Fjordservice AB, Aurland.
  2018-01-10 Såld till Vidar Hop Nord AS, Hardbakke för 6 milj NOK.
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Skärgårdslinjen i Örnsköldsvik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.