Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Woglinde
Bosse vid Vinga, Göteborg i slutet av 1960-talet
Bosse vid Vinga, Göteborg i slutet av 1960-talet
Foto: Okänd. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 6/1979, S297
* Båtologen 2/1980, S90
* Sveriges Inre vattenvägare Del 4, S123
  Byggd 1902
  Varv Dresdner Maschinenfabrik & Schiffswerft, Dresden, Tyskland
  Varvsnummer 411 D
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,00 meter -
  Största bredd 3,50 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x 2-cyl ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902 Levererad av Dresdner Maschinenfabrik & Schiffswerft som Woglinde till Arthur von Schnitzler, Slottet Klink, Mecklenburg, Tyskland. Lustjakt.
  1916 Rekvireras av Tyska militären under första världskriget.
  1919 Återlämnad till sin ägare.
  1921 Såld till K.L. Görgensen, Älmhult.
  1922 Såld till Mariestads Skärgårdstrafik och Föreningen Skärgårdstrafik u.p.a., Torsö. Trafik på Mariestadssjön, sydöstra Vänern.
  1924 Motoriserad.
  1933-05-12 Anmäls till registrering. Ansökan avslås av kommerskollegium samt efter två överklaganden till regeringsrätten.
  1938 Såld till Axel Johan Viktor Svensson, Gränna. Trafik på traden Gränna - Visingsö.
  1950 Såld till Paul Gerhard Ellwe, Hammarö och omdöpt till Tynäs.
  195? Såld till Olov Pettersson, Gullholmen och omdöpt till Ellösfjord. Trafik i Ellös med omnejd.
  19?? Såld till Hilding Simonsson, Ellös.
  1962 Såld till Karl Josef Wiberg, Donsö och omdöpt till Bosse.
  1971? Såld till Dalsland och omdöpt till Gränsland. Lustbåt.
  1971-09-17 Eldhärjas svårt i Årjäng.
  1971 Skrotas.
Tillbaka till Axel Svensson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.