Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Westkusten
Westkusten vid Kalvsund 1951-03-24
Westkusten vid Kalvsund 1951-03-24
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-22 PN
* Ångbåten 18, dec 1971, S271-276
* Ångbåten 124, 2006, S8-15
* Skärgårdsbåten 1/1994, S30-31
* Sveriges Skeppslista 1908, S114
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S114
* Sveriges Skeppslista 1913, S118
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S164
* Sveriges Skeppslista 1941, S158
* Sveriges Skeppslista 1945, S156
* Sveriges Skeppslista 1947, S160
* Sveriges Skeppslista 1949, S174
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
  Byggd 1876
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 257
  Registernr 1177
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCKV, senare SHFD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 37,55 meter 37,60 meter
  Största bredd 5,37 meter 5,44 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 174/131 191/123
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 245 hk, 180 kW
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875-05-15 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för leverans den 15 mars 1876. Kontrakterad byggnadskostnad 95.000 kr.
  1876-05-22 Levererad av Lindholmens Varv som Westkusten till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Byggnadskostnaden reduceras till 93.800 kr pga. försenad leverans. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Lysekil.
  1876-05-25 Leveransprovtur till Marstrand.
  1876-06-01 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Lysekil.
  1900-01 Ny ångpanna installeras vid Lindholmens varv, Göteborg. Samtidigt byggs ångmaskinen om.
  1900-10-11 Ommätt. Nya mått 37,60 x 5,44 meter. Nytt tonnage 176/139.
  1905-03-16 Ommätt. Nytt tonnage 176/138.
  1925-05-046 Ommätt. Nytt tonnage 176/115.
  1932 Ombyggd. Kommandobryggan byggs in.
  1932-04-25 Ommätt. Nytt tonnage 191/130.
  1944 Ombyggd. Förändring av fartygets bostadsutrymmen.
  1944-10-09 Ommätt. Nytt tonnage 192/127.
  1949 Ångmaskinen utbytt vid AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand mot en från Göteborgs Mekaniska Verkstad på 245 hk, 180 kW, som tidigare suttit i ångfartyget Byfjorden.
  1949-06-13 Ommätt. Nytt tonnage 192/123.
  1951-01-02 Såld till Marstrands Rederi AB, Marstrand för 20.000 SEK.
  1953-01-16 Såld till Handels AB Tobo, Stockholm för 10.000 SEK.
  1953-01-17 Såld till AB Marimex (Helge Hedberg, Egon Stjerna och Ossian Stjerna), Malmö för 10.000 SEK.
  1953-02-01 Bogseringen mot Malmö påbörjas. Westkusten bogseras av s/s Marstrand som också sålts till Malmö. När man passerat Klåbacks fyr NV Varberg brister bogsertrossen och fartyget driver ut i Kattegatt.
  1953-02-02 Bärgas av danska fiskare vid Anholt och bogseras in till Grenå. Fiskarna får endast 19.000 kr i bärgarersättning eftersom fartyget ska skrotas.
  1953-04-06 Såld till skrotfirman B.O. Petersen, Köpenhamn, Danmark för 23.000 SEK för skrotning.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.