Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S52-54, 131
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S76
* Sveriges Skeppslista 1941, S72
* Sveriges Skeppslista 1945, S70
* Sveriges Skeppslista 1951, S64
  Byggd 1873
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 96
  Registernr 2710
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBP, senare SECD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,54 meter -
  Största bredd 4,45 meter -
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt 37/19 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1873-07 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Wermdö till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg.
  1873-07-17 Insatt i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1881-06 Omdöpt till Gustafsberg III.
  1889 Ombyggd till bogser- och transportbåt.
  1900-03-02 Såld till Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm och omdöpt till Finnboda. Stationerad vid dotterbolaget AB Finnboda Varf i Nacka. Trafik mellan Finnboda Varv och Stockholm med varvsarbetarna.
  1907 Motoriserad med en råoljemotor. Kallas därefter i folkmun för "Stånkan".
  1916-01 Överförd till AB Finnboda Varf, Stockholm.
  1918-07 Omdöpt till Finnboda II.
  1952 Nerskuren till pråm.
  1962 Skrotad.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till AB Finnboda Varf
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.