Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Welamsund
Hemsö på Ångermanälven på 1930-talet
Hemsö på Ångermanälven på 1930-talet
Foto: John Eriksson. Från Stefan Sundlins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-23 PN, Foto

* Aftonbladet 1867-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1867-05-06
* Aftonbladet 1867-05-07
* Nya Dagligt Allehanda 1867-05-22
* Dagens Nyheter 1867-05-23
* Nya Dagligt Allehanda 1870-09-27
* Aftonbladet 1870-09-28
* Dagens Nyheter 1870-09-28
* Norrköpings Tidningar 1876-06-28
* Östgöta Correspondenten 1876-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-23
* Dagens Nyheter 1878-09-03
* Dagens Nyheter 1879-04-24
* Aftonbladet 1879-04-25
* Dagens Nyheter 1879-05-20
* Aftonbladet 1879-06-03
* Sundsvalls Tidning 1880-08-03
* Härnösandsposten 1881-04-16
* Härnösandsposten 1881-06-13
* Härnösandsposten 1881-09-21
* Härnösandsposten 1885-04-24
* Härnösandsposten 1885-05-23
* Härnösandsposten 1894-12-24
* Svenska Dagbladet 1908-03-11

* Sveriges Skeppslista 1929, S90
  Byggd 1867
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 79
  Registernr 232
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JRNP, senare SEUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,75 meter 23,66 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,16 meter
  Djupgående 2,90 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt - 69/36
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Hernösand ångmaskin
  Effekt - 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867-05-03 Sjösatt.
  1867-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Welamsund till Ångfartygsbolaget Stockholm - Welamsund - Wermdö, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Mellantrappan) - Hästholmen - Ellensvik - Nyckelviken - Hamndalen - Hasseludden - Rösundaön - Tegelön - Velamsund. Vissa turer fortsätter till Lagnö, Aspvik, Hemmesta, Stadsvall och Norrnäs.
  1870-09-26 Grundstöter på morgonen i kraftig dimma utanför Lagnö vid färd från Norrnäs mot Stockholm. Dras loss av en annan ångslup efter ca. 6 timmar sedan en del av barlasten lossats. Varken fartyget eller någon passagerare skadas vid incidenten.
  1876 Överlämnad till Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala som dellikvid vid beställning av en ny ångslup. Omdöpt till Borenshult. Trafik på traderna Motala - Medevi - Karlsborg - Rödesund och Motala - Sörby - Hultorp - Borenshult.
  1877 Såld till Stockholm och omdöpt till Skurusund. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Skurusundet - Gustavsvik - Kil.
  1878 Såld till L.O. Smith, Stockholm och omdöpt till Mary. Trafik på traden Riddarholmen - Reimersholme som gratis transport till Reimersholme för inköp av sprit.
  1879-04 Såld till patron P. Pettersson, Stockholm. Ska trafikera traden Stockholm - Kungshatt - Ekerön.
  1879-05 Utbjuds till salu för 10.000 SEK då inget bolag bildats för den tänkta trafiken till Ekerö.
  1880-05-31 Såld till handlarna Eklund och Ulmgren, Stockholm. Trafik i Sundsvallsområdet.
  1881-05-16 Såld till sjökapten Nils Olof Strindholm, Säbrå för 8.500 SEK och omdöpt till Hemsö. Trafik på traderna Härnösand - Hemsön - Strömnäs och Härnösand - Hemsön - Noraström.
  1885-03-29 Överförd till sjökapten Jonas Wallin sedan Nils Olof Strindholm avlidit.
  1885-04 Ombyggd under vintern vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Härnösand. Ny överbyggnad. Nytt tonnage 52/30.
  1889-04-08 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Härnösand för 13.000 SEK. Trafik på traden Härnösand - Nora.
  1895-03 Ny ångpanna installeras vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Hernösand.
  1902 Ombyggd vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Hernösand. Nytt maskineri och ny överbyggnad. Nytt tonnage 48/23.
  1908-03-09 Sjunker vid kajen i Härnösand under en snöstorm efter att en bottenventil förstörts av isen. Bärgas av Härnösandsdykaren Selling.
  1909-05-07 Ommätt. Nytt tonnage 69/41.
  1912-05-10 Ommätt. Nytt tonnage 68/43.
  1917-04-12 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand för 25.000 SEK.
  1920-06-16 Ommätt. Nytt tonnage 69/38.
  1925-10-19 Ommätt. Nytt tonnage 69/36.
  1930 Ombyggd vid Hammars Mekaniska Verkstad. Får isbrytarstäv.
  1937-02-02 Skärs ner till pråm. Ångmaskinen och ångpannan uttagna. Ångmskinen såld till sjöbefälsskolan i Härnösand.
  1937-06 Skrovet sålt till M. Höjier, Härnösand för 600 SEK för upphuggning.
  1937-12-21 Anmäls att skrotningen är genomförd. Avförd ut skeppsregistret.
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.