Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Warpen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-08-18 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S138
* Redaren 1/1994, S33-34
  Byggd 1861
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 23
  Registernr 2947
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 20,04 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 42/10 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Skandia 290 B
  Effekt 80 hk, 59 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Warpen till pr/J.G. Brolin, Söderhamn.
  1861-09-15 Premiärtur på sjön Varpen, Bollnäs.
  1862 Såld till Marma Jernvägsbolag (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1871 Såld till Marma Sågverksbolag (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1882 Såld till Söderhamns Järnvägs AB (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1887 Såld till C. Johansson, Söderhamn och omdöpt till Skog. Flyttad till sjön Bergviken.
  1895-04-28 Såld till Ångbåts AB Framåt, Bjästa och omdöpt till Vega. Renoverad och ombyggd vid Söderhamns Mekaniska Verkstad, Söderhamn. Ny ångmaskin på 125 hk, 92 kW installeras.
  1896-03 Sjunker vid vinteruppläggningen i Näske. Bärgas och renoveras.
  1897-09-07 Såld på offentlig auktion till J. Berglund, Köpmanholmen för 4.500 kr.
  1899 Såld till Näske Ångsågs AB (J. Berglund), Näske och omdöpt till Näske.
  1902-02-01 Såld till Mo & Domsjö AB. Bogserbåt.
  1902-03-08 Såld till Forss AB, Köpmanholmen.
  1911 Såld till P.V. Andersson, Holmsund och omdöpt till Vega.
  1912-05-06 Såld till D.A. Markstedt & Söner, Skellefteå för 20.000 kr.
  1912-12-10 Såld till P.V. Andersson, Holmsund för 23.600 kr.
  1918 Såld till Bogserings AB Nord (P.V. Andersson), Skellefteå.
  1918 Såld till AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Oaxen för 75.000 kroch omdöpt till Oaxen VII.
  1921-04-24 Överförd till Skånska Cement AB, Stockholm.
  1937 Överförd till AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Oaxen.
  1937-12-07 Såld till John Fredrik Sörman, Stockholm för 1.300 SEK och omdöpt till Dykaren. Ombyggd och renoverad.
  1943-01-27 Såld till Karl Johan Fritiof Jonsson, Sixten Bertil Jonsson och Fritz Evert Jonsson, Risön för 25.000 SEK och omdöpt till Polbjörn.
  1952-02-20 Karl Johan Fritiof Jonsson, Risön meddelar att han är nu ensam ägare.
  1953-10-01 Upplagd på egen slip i Risögrund.
  1958-04-01 Såld till Sydsvenska Rederi- och Bogser AB, Malmö för 19.500 SEK och omdöpt till Riberssund. Motoriserad i Kalix och Mönsterås med en 2 cyl, Skandia 290 B, 210 hk, 154 kW.
  1958-12-28 Strandar i kraftig dimma och sjunker utanför Lilla Beddinge mellan Ystad och Simrishamn och två besättningsmän omkommer.
Tillbaka till J.G. Brolin
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.