Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wålösund
Storholmen vid Våghusbron, Karlstad 2015-07-30
Storholmen vid Våghusbron, Karlstad 2015-07-30
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-03-04 PN
* Lars Olsson, Vaxholm, TEL 2007-03-13 KN
* Redaren 3/1993, S30
* Båtologen 2/2015, S108
* Sveriges Skeppslista 2006, S132
  Byggd 1908
  Varv AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad, Karlstad
  Varvsnummer 41
  Registernr 4886
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,55 meter 17,85 meter
  Största bredd 4,05 meter 4,05 meter
  Djupgående - 1,23 meter
  Brt/Nrt 35/28 36/11
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Scania D9
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 96 passagerare
  Historik
  1908 Levererad som av AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad som Wålösund till Kristinehamns Ångslups AB, Kristinehamn.
  1943-06 Såld till Rederi AB Soya (Walleniusrederierna), Stockholm och omdöpt till Hillersjönäs. Ombyggd på Djurgårdsvarvet, Stockholm till modern sjöbuss. Trafik på Mälaren.
  1950 Såld till B.Å.H. Ljungfeldt, Stockholm för 8.000 kr och omdöpt till Hadar.
  1951 Motoriserad.
  1952-09 Såld till Forsmans Trafik & Taxibåtar, Stockholm för 15.000 kr.
  1953-02 Omdöpt till Storholmen. Trafik mellan Ropsten och Storholmen eller på Klara sjö och till Drottningholm.
  1969 Såld till Forsman Sightseeing AB, Stockholm.
  1980 Ombyggd med ny överbyggnad.
  1984 Såld till Forsmans Rederi AB, Lidingö för 242.000 SEK.
  1993-07-14 Vid en tomtur från Ropsten mot Tranholmen drabbas skepparen, redare Forsman, av en hjärtattack och avlider. Fartyget kör därefter upp på land vid Lilla Lappkärrsberget, Norra Djurgården. Dras senare loss och bogseras till Tranholmen.
  1994 Såld till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm.
  2005 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D9, 300 hk, 220 kW, installeras.
  2010-12-27 Såld till Vaxholms Marina AB, Vaxholm.
  2011-03-14 Såld till Ressel Rederi AB, Trelleborg. Trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen för Waxholmsbolaget. Ny hemort Lidingö. Fortsatt trafik på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen.
  2014-01-15 Sista turen på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen.
  2014-05-05 Insatt på traden Gamla stan - Lilla Essingen - Alviks strand - Solna strand som ersättning för Movitz som byggs om till eldrift.
  2015-01-13 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad. Trafik på traden Karlstad - Lövnäs - Jäverön - V:a Långholmen.
Tillbaka till Forsmans Trafik & Taxibåtar
Tillbaka till Forsman Sightseeing AB
Tillbaka till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.