Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wallsundets Färja
Färja 62/72 1965-07-02
Färja 62/72 1965-07-02
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S93-94
  Byggd 1934
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 8
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,00 meter 28,02 meter
  Största bredd 8,00 meter 11,36 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Munktell 2 x Scania-Vabis DN11
  Effekt 90 hk, 66 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1934-03-13 Beställd av Revsunds Vägdistrikt för leverans den 15 maj 1934. Kontrakterad byggnadskostad 30,330 kr.
  1934-06-05 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Wallsundets Färja till Revsunds Vägdistrikt. Byggnationen av färjan sker i Ytterån. Trafik på Storsjön, leden Frösön - Genvalla, Östersund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/72.
  1957 Flyttas till Sannsundet, leden Hackås - Näs.
  1961 Upplagd.
  1963 Ombyggd i Dvärsätt av Waplans Mekaniska Verkstads AB. Förlängd med 10,08 meter och breddad med 3,36 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DN11, 300 hk, 220 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner.
  1963 Flyttas efter ombyggnaden till leden Isön - Norderön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1980 Upplagd.
  1985 Skrotas vid Härke Slip, Frösön, Östersund.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.