Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tor
Wermeln af Edane vid Skutboudden, Brunskog 2011-08-06
Wermeln af Edane vid Skutboudden, Brunskog 2011-08-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1993, S13-
* Båtologen 6/1979, S331
* Båtologen 1/1981, S43
* Båtologen 5/2013, S296

* Sveriges Skeppslista 1983, S104
* Sveriges Skeppslista 2017, S186
  Byggd 1899
  Varv AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 14
  Registernr 10868
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFDW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,87 meter 15,66 meter
  Största bredd 4,03 meter 4,36 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 24/- 29/8
  Maskineri 1 x Lundby ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW 105 hk, 77 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-03-11 Beställd av Göteborgs Bogserings AB, Göteborg för leverans i oktober 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 24.000 kr.
  1899-10-01 Provtur.
  1899-11-30 Levererad av Lundby Mekaniska Verkstad som Tor till Göteborgs Bogserings AB, Göteborg. Bogserare i Göteborgs hamn.
  1920 Göteborgs Bogserings AB byter namn till Göteborgs Bogserings- & Bärgnings AB, Göteborg.
  1928 Omdöpt till Tor I.
  1929-05-10 Såld till Munksjö AB, Jönköping för 16.000 kr och åter döpt till Tor. Timmerbogsering vid Aspa Bruk. Används även som isbrytare på Göta kanal och charterbåt. Har passagerarcertifikat för 60 passagerare.
  1958 Upplagd vid Aspa Bruk, Askersund.
  1963 Såld till Sven-Olof Ragnar Wetter och Tage Gustavsson, Visingsö.
  1964 Ombyggd till passagerarfartyg. Motoriserad med en dieselmotor på 95 hk, 70 kW.
  1967 Omdöpt till Hebe II.
  1968 Såld till HB Visingsöbåtarna Gustavsson & Wetter, Visingsö.
  1979 Såld till HB Visingsöbåtarnas Rederi Moberg & Johansson, Visingsö.
  1979 Såld till Wetterns Båttrafik HB, Vadstena och omdöpt till Victoria af Vadstena. Trafik på traden Motala - Vadstena.
  1982 Såld till Tommy Ljung, Gryt för 200.000 SEK och omdöpt till Viktoria af Gryt.
  1985-02 Såld till Brunskogs Hembygdsförening, Brunskog, Arvika och omdöpt till Wermeln af Edane. Ny hemort Edane. Trafik på sjön Vermeln.
  ? Ny huvudmaskin på 100 hk, 73 kW, installeras.
  2013-08 Ändrad till fritidsmotorfartyg.
  2018 Såld till Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik af Brunsberg, Edane.
Tillbaka till Axel Svensson
Tillbaka till HB Visingsöbåtarna
Tillbaka till HB Wetterns Båttrafik
Tillbaka till Brunskogs Hembygdsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1644 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.