Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sylfid
Kung Karl i Vaxholm 2012-07-26
Kung Karl i Vaxholm 2012-07-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1872
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 244
  Registernr 11040
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFB 4797
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,20 meter 17,85 meter
  Största bredd 3,70 meter 3,70 meter
  Djupgående 1,45 meter -
  Brt/Nrt - 32/19
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 70
  Effekt 32 hk, 23 kW 145 hk, 107 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 70 passagerare
  Historik
  1872 Levererad av Lindholmens Varv som Sylfid till Anders August Andersson, Gävle. Trafik i Gävle för Gefle Ångslupsbolag på traden Gävle - Bönan.
  1889 Såld till Lars Wilhelm Åkerson, Gävle och omdöpt till Rosa. Fortsatt trafik för Gefle Ångslupsbolag på traden Gävle - Bönan.
  1893 Övertagen av Carl Wilhelm Åkerson, Gävle och omdöpt till Fama. Fortsatt trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1903 Såld till hr Högberg, Uppsala och omdöpt till Delfin. Trafik på traden Uppsala - Varpsund.
  1905 Såld till Ångbåts AB Edsviken, Stockholm och omdöpt till Ulriksdal I. Trafik på traden Nybroviken - Stocksund - Ulriksdals slott.
  1907 Såld till Ångslups AB Örnsköldsviks Skärgård, Örnsköldsvik och omdöpt till Express.
  1916 Såld till Örnsköldsviks Ångbåts AB, Örnsköldsvik.
  1917 Ny ångmaskin från Jerfeds Mekaniska Verkstad installeras.
  1934 Örnsköldsviks Ångbåts AB i konkurs. Båten drivs vidare av Express Intressenters förening u.p.a.
  1951 Motoriserad.
  1967 Såld till Rein Erik Döring, Stockholm för 18.050 kr och omdöpt till Skurusund.
  1969-10-29 Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm för 35.000 kr och omdöpt till Karl XII.
  1970-05-09 Premiärtur på Slingeviken, Lidingö under nya namnet.
  1977 Såld till A E C Andersson, Rindö.
  1985 Såld till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm.
  1986 Omdöpt till Kung Karl.
  1995 Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB byter namn till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm.
  2006-04-11 Deltar i invigningen av det konstgjorda grundet "Finnboda grund" utanför Finnboda varv, Nacka. Grundet har byggts för att hindra större fartyg att köra på pirarna vid det fd. varvsområdet där bostäder byggs. Vid invigningen släpptes den sista stenen från m/s Kung Karl av Charlotte Axelsson, VD för HSB Stockholm och Nils-Åke Brå, fd. varvsarbetare.
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Örnsköldsviks Ångbåts AB
Tillbaka till Rederi AB Karl XII
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.