Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Henrik
Sundbyholm i Västerås 1994-05-29
Sundbyholm i Västerås 1994-05-29
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 3/1990, S6-7
* Båtologen 5/2006, S333
  Byggd 1958
  Varv Skrov: Aalesunds Skibsværft, Sønderborg, Danmark
Utrustning: Burgmeister og Wain, Köpenhamn, Danmark
  Varvsnummer Skrov: 22
Utrustning: -
  Registernr 13127
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKTO
  Systerfartyg Sundbuss Pernille
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,02 meter 25,02 meter
  Största bredd 6,20 meter 6,20 meter
  Djupgående 1,88 meter 1,88 meter
  Brt/Nrt 49/19 98/59
  Maskineri 2 x Volvo Penta 2 x Volvo Penta TMD 100
  Effekt 320 hk, 235 kW 290 hk, 213 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 100 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1958-03 Levererad av Aalesunds Skibsvaerft som Sundbuss Henrik till A/S Rendal / Sundbussarna A/S, Oslo. Trafik på traden Helsingborg - Helsingör.
  1966-06 Såld till Öygarden & Sotra Rutelag L/L, Bergen, Norge och omdöpt till Holmgar.
  1973 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100A, 320 hk, 235 kW, installeras.
  1980-08 Omdöpt till Holmgar Senior.
  1981 Såld till Simon Møkster, Stavanger, Norge och omdöpt till Utstein.
  1981 Såld till Abraham Bjellebø, Stavanger.
  1983-09-03 Såld till Rederi HB Södra Vättern, Visingsö och omdöpt till Utsten.
  1983-10-28 Omdöpt till Magnus Ladulås.
  1986-10-24 Såld till MS Daga AB, Drottningskär, Karlskrona för 1,4 milj SEK och omdöpt till Alice Tegnér.
  1987-02-07 MS Daga AB byter namn till Blekinge Skärgårdstrafik AB, Karlskrona.
  1987-12-11 Såld till Rederi AB Sandra, Hönö för 1 milj SEK.
  1988-11-15 Såld till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för 1,5 milj SEK och omdöpt till Mälarjungfrun.
  1989-11-23 Såld till Rederi AB Jungfruturer, Strängnäs för 1,96 milj SEK. Uthyrd till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs.
  1993-05-05 Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Strängnäs och omdöpt till Sundbyholm.
  1993-06-28 Överlåten till Rederi AB Sörmland (Åke Norén), Stora Mellösa. Fortsatt trafik för Rederi AB Mälaren - Hjälmaren.
  1997-10-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1999-04-21 Såld till HK-Service OY, Korpo, Finland för 0,42 milj SEK.
  2002-02 Såld till Airiston Matkailukeskus OY (Ralf Ölander), Pargas, Finland.
  2006-08-08 Grundstöter kl. 11.47 norr om Korppo utanför Åbo, Finland med 42 passagerare och två besättningsmän ombord. Passagerarna förs iland av andra båtar. Fartyget dras flott senare samma dag och bogseras till Paraistan Telakka OY för dockning och reparation. Åter i trafik några dagar senare.
Tillbaka till Rederi HB Södra Vättern
Tillbaka till MS Daga AB
Tillbaka till Blekinge Skärgårdstrafik AB
Tillbaka till Rederi AB Sandra
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.