Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Styrsö I
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* www.nis-nor.no, WEB, 2007-02-24 PN
* Ångbåten 48, dec 1979, S12-14
* Ångbåten 123, 2006, S18-21
* Ångbåten 124, 2006, S22-23
* Länspumpen 4/1993, S14-18
* Skipet 3/1990, S21
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S220
  Byggd 1904
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 257
  Registernr 4268
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNRK, senare norsk signal MGND, LEPC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,90 meter 31,06 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,97 meter
  Djupgående 2,31 meter 2,13 meter
  Brt/Nrt 151/77 99/59
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 290 hk, 213 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 310 passagerare -
  Historik
  1904 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Styrsö I till Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg. Signal JNRK.
  1904-05-13 Anländer till Göteborg på leveransturen från Stockholm.
  1904-05-14 Provtur med inbjudna gäster.
  1904-05-16 Insatt i trafik på traden Göteborg - Styrsö Bratten - Villabron - Tången.
  1908-05 Uthyrd till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg för 10.000 kr/år.
  1911-02 Såld till A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania (Oslo) och omdöpt till Oscarsborg I. Norsk signal MGND. Trafik sommartid på traden Oslo - Nesodden - Drøbak.
  1915 A/S Næsodden Dampskibsselskab byter namn till A/S Nesodden Dampskibsselskab, Kristiania.
  1918 Ombyggd till kombinerat passagerar- och lastfartyg med bl.a. en lastbom på fördäck. Nytt tonnage 191 brt. Ombyggnaden finansieras av skeppsredaren Fred. Olsen under förutsättning att fartyget sätts in på traden Oslo - Drøbak - Hvitsten - Soon.
  1920-12-16 Såld till A/S Borgå (Fred. Olsen & Co), Kristiania för 135.000 NOK. Fortsatt trafik på traden Oslo - Drøbak - Hvitsten - Soon i regi av A/S Nesodden Dampskibsselskab.
  1953-06 Såld till John & Nils G. Nilsen, Fredrikstad. Upplagd.
  1954 Såld till Reidar K. Olsen, Svelvik och omdöpt till Reigun. Ny hemort Drammen. Ombyggd till lastfartyg och motoriserad med Union dieselmotor, 120 hk, 88 kW, i Nærsnes. Nytt tonnage 99 brt. Trafik på Oslofjorden.
  1981 Såld till Petter Olsen, Oslo för 230.000 NOK. Upplagd i Oslo.
  1981 Överförd till A/S Petter Olsen Trading, Hvitsten.
  1992 Upplagd på land vid Drammen Skipsreparasjoner för reparation och ombyggnad till passagerarfartyg.
  2002 Överförd till Firmament A/S (Petter Olsen), Hvitsten.
  2005 Skrotad i Drammen.
Tillbaka till Styrsö Nya Badhus AB
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.