Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömkarlen
Strömkarlen nära Sollefteå
Strömkarlen nära Sollefteå
Foto: Vykort från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN
* Skärgårdsbåten 3/1982, S16-23
* I Älvbåtarnas kölvatten, 1995
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S218
* Sveriges Skeppslista 1908, S102
* Sveriges Skeppslista 1910, S102
* Sveriges Skeppslista 1911, S100
* Sveriges Skeppslista 1913, S106
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1929, S146
* Sveriges Skeppslista 1941, S140
* Sveriges Skeppslista 1945, S138
  Byggd 1879
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 148
  Registernr 456
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBNG, senare SGPE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,34 meter 32,74 meter
  Största bredd 6,53 meter 6,62 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 187/130 166/92
  Maskineri 2 x Wm Lindberg ångmaskin 2 x Hernösands ångmaskin
  Effekt - 240 hk, 176 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 369 passagerare -
  Historik
  1878-10 Beställd av det nybildade Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB. Kontrakterad byggkostnad 80.000 kr.
  1879-05 Sjösatt.
  1879-06 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Strömkarlen till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösund. Fartyget har två propellrar för att lättare kunna navigera i Ångermanälven. Trafik på Ångermanälven, traden Hernösand - Sollefteå.
  1879-06-11 Jungfrufärd på Ångermanälven.
  1882-04-28 Ommätt. Nya mått 33,57 x 6,39 meter. Nytt tonnage 187/130.
  1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1900-05-09 Ommätt. Nya mått 32,74 x 6,62 meter. Nytt tonnage 166/92.
  190? Nya ångmaskiner och ångpanna från Hernösands mekaniska verkstad installeras.
  1915 Renoverad.
  1923 Renoverad.
  1934 Skorstenen görs fällbar för att fartyget ska kunna passera den nybyggda bron vid Hammar.
  1939 Upplagd vid Kronholmskajen i Härnösand efter säsongen.
  1941-06-27 Rekvirerad av Norrlandskustens Marindistrikt (MDN). Logementsfartyg för Kustartilleriet.
  1941-10-22 Återlämnad.
  1942-06-15 Såld till AB Glückmanns Metallaffär, Göteborg för 10.000 SEK. Upplagd vid Lindholmens varv i Göteborg.
  1946 Nedskuren till pråm vid Bohus varv. Maskin och panna urtagna. Tjänstgör som pråm i Uddevalla och Göteborg. Används bland annat för transport av skrot mellan Rivöfjorden och Marieholm.
  1952 Skrotad.
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.