Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

S:t Erik
Af Grebbestad vid Tanumstrand, Grebbestad 2015-07-31
Af Grebbestad vid Tanumstrand, Grebbestad 2015-07-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 46, juli 1979, S9
* Redaren 3/1991, S23
* Redaren 1/1994, S10
* Redaren 2/1994, S39
* Länspumpen 3/1982, S11
* Länspumpen 3/2004, S17-21
* Båtologen 1/2016, S38
* Sveriges Skeppslista 1951, S124
* Sveriges Skeppslista 1960, S132
* Sveriges Skeppslista 1962, S126
* Sveriges Skeppslista 1963. S122
* Sveriges Skeppslista 1965, S120
* Sveriges Skeppslista 1969, S106
* Sveriges Skeppslista 1970, S104
* Sveriges Skeppslista 1971, S102
* Sveriges Skeppslista 1972, S100
* Sveriges Skeppslista 1973, S98
* Sveriges Skeppslista 1980, S76
* Sveriges Skeppslista 1981, S82
* Sveriges Skeppslista 1989, S96
* Sveriges Skeppslista 1992, S104
* Sveriges Skeppslista 1997, S100
* Sveriges Skeppslista 1998, S102
* Sveriges Skeppslista 2001, S108
* Sveriges Skeppslista 2005, S124
* Sveriges Skeppslista 2006, S116
* N-H Krokstedt, EMA 2010-01-16, KN
  Byggd 1880
  Varv Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne
  Varvsnummer -
  Registernr 7983
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFVW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 18,94 meter
  Största bredd - 4,10 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 41/12
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt - 195 hk, 143 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1880-01-20 Beställd av Stockholms Brandförsvar, Stockholm.
  1880-09-17 Provresa.
  1880-09-22 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som S:t Erik till Stockholms Brandförsvar, Stockholm. Byggnadskostnad 25.000 kr. Sjöångspruta.
  1932 Såld till Maskinaffären Generator, Göteborg.
  1934-06 Såld till pr/Knut Emanuel Carlsson, Gravarne för 2.800 kr och omdöpt till Sotefjorden. Ombyggd till passagerarfartyg vid kajen i Smögen. Ny huvudmaskin, av fabrikat Säffle, 80 hk, 59 kW, installeras vid slipen i Skärhamn. Insatt i trafik kring Sotenäset.
  1942-05-04 Rekvireras av Kungl. Marinförvaltningen. Målas maringrå. Bestyckas med en 8 mm luftvärnskulspruta M/36 på fördäck. Bevakningsbåt vid spärren BROFJORDEN.
  1945-08-18 Återlämnad till ägaren.
  1949-12 Såld till pr/Erik Valter Yngve Karlsson (Bröderna Karlsson), Gravarne. Trafik på traden Kungshamn - Hållö.
  1969 Såld till Hållötrafik AB (Gustaf Karlsson), Kungshamn.
  1975-01-01 Uthyrd till Firma Björn Tobin, Käringön. Trafik på traden Hälleviksstrand - Käringön.
  1975-03 Återlämnad till ägaren.
  1979 Såld till Hållötrafik AB (Gustav Hahne), Smögen.
  1988-03 Såld till Smögen-Hållö Trafik HB, Smögen för 112.000 SEK.
  1989-05 Såld till AB Smögentrafik, Smögen för 280.000 SEK.
  1989-05 Såld till Skärgårdsservice i Vaxholm AB, Vaxholm för 475.000 SEK och omdöpt till S:t Erik af Waxholm.
  1990 Såld till WABO AB, Vaxholm för 475.000 SEK.
  1991-06-30 Grundstöter tidigt på morgonen öster om Grinda och blir stående på grundet med 30 graders slagsida. Fartyget ådrar sig mindre skador på kölen och akterstäven. Inga passagerare finns ombord vid incidenten.
  1991-07-01 Bogseras av Marin & Haverikonsult ABs bogserbåt Chief till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  1993 Såld till Håkan Larsson, Hägersten för 150.000 SEK och omdöpt till Saltkråkan. Trafik i Oslo, Norge.
  2003-01-25 Såld till Pierre de Leon, Huddinge för 80.000 SEK och omdöpt till Sotefjorden af Gravarne.
  2004 Såld till Öresjö Rederi AB, Borås och omdöpt till S:t Erik af Bogesund. Trafik på sjön Åsunden, Ulricehamn.
  2005-07-27 En elkabel i maskinrummet börjar brinna under en räkkryssning kort efter avgång från Ulricehamn. Man vänder genast tillbaka till hamnen där räddningstjänsten släcker branden efter att passagerarna har lämnat fartyget. Ingen av de 42 passagerarna eller de fyra besättningsmännen skadas.
  2006-04 50 % av ägandet sålt till Rederi Sjöstaden HB, Ulricehamn. Fortsatt trafik på sjön Åsunden, Ulricehamn.
  2008 Såld till Sotefjorden Rederi, Fredrik Åberg, Smögen och omdöpt till Sotefjorden.
  2009-01-13 Lyfts upp på en trailer vid hamnen i Ulricehamn för att dagen efter köras till Vargön, Vänersborg där man åter sjösätter båten.
  2009-01-16 Ankommer Smögen kl. 16.10 efter färd från Vargön via natthamn i Göteborg.
  2010-06-16 Såld till Sotefjorden Rederi AB, Hunnebostrand.
  2011-03-18 Såld till Grebys Rederi AB, Grebbestad och omdöpt till
Af Grebbestad.
  2015-11-30 Såld till Restaurationsgruppen af 12 november K/S, c/o Erik Frandsen, Köpenhamn, Danmark.
Tillbaka till Firma Björn Tobin
Tillbaka till Öresjö Rederi AB
Tillbaka till Rederi Sjöstaden HB
Tillbaka till Sotefjorden Rederi AB
Tillbaka till Grebys Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.