Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skoboland
Kosterskär i Norra hamnen, Strömstad 2013-07-08
Kosterskär i Norra hamnen, Strömstad 2013-07-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-14 PN, Foto

* Svenska Dagbladet 1954-04-25
* Upsala Nya Tidning 1954-04-26
* Upsala Nya Tidning 1955-07-25
* Upsala Nya Tidning 1958-05-12
* Upsala Nya Tidning 1960-07-06
* Svenska Dagbladet 1961-12-24

* Sveriges Skeppslista 1958, S130
  Byggd 1954
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 753
  Registernr 9484
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SEPU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,16 meter 18,07 meter
  Största bredd 4,51 meter 4,69 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt 31/22 26/7
  Maskineri 1 x Scania-Vabis 1 x Volvo Penta TMD 102A
  Effekt 140 hk, 103 kW 272 hk, 200 kW
  Toppfart 17 knop 11 knop
  Kapacitet 110 passagerare 122 passagerare
  Historik
  1954-04-24 Sjösatt. Döpt av friherrinnan Hermine von Essen kl. 12.00 vid en cermoni vid sjösättningen på varvet.
  1954-04-29 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Skoboland till Greve Rutger von Essen, Skoklosters Rederi, Skokloster.
  1954-05-01 Insatt i trafik på traden Uppsala (Flustret) - Flottsund - Graneberg - Skokloster.
  1960 Traden förlängs till Uppsala (Flustret) - Skokloster - Sigtuna.
  1961-12-04 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 132.500 kr och omdöpt till Delfin II. Trafik för Tourist Sightseeing AB, Stockholm.
  1964 Såld till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.
  1980-02 Såld till Siljans Båttrafik AB, Leksand och omdöpt till Lisskulla V. Transporteras på trailer landvägen till Leksand. Trafik på sjön Siljan, Dalarna.
  1990-07 Såld till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm för 360.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström 4.
  1994 Såld till Båtcharter i Strömstad AB, Strömstad för 550.000 SEK och omdöpt till Alaska af Strömstad.
  2005 Nu huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 102A, 272 hk, 200 kW, installeras.
  2007-02-07 Såld till Retsok AB, Nordkoster och omdöpt till Västerskär.
  2011-02-10 Såld till Stephan Selin, Selin Charter, Resö och omdöpt till Kosterskär.
Tillbaka till Rutger von Essen
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Siljans Båttrafik AB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
Tillbaka till Båtcharter i Strömstad AB
Tillbaka till Retsok AB
Tillbaka till Selin Charter
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.