Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sightseeing III
Favourite i Norra hamnen, Piteå 2012-08-01
Favourite i Norra hamnen, Piteå 2012-08-01
Foto:Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-09 PN
* Redaren 6, dec 1990, S3
* Sveriges Skeppslista 1992, S160
* Sveriges Skeppslista 2006, S214
* Sveriges Skeppslista 2007, S230
* Sveriges Skeppslista 2008, S236
* Sveriges Skeppslista 2009, S252
* Sveriges Skeppslista 2010, S252
* Sveriges Skeppslista 2011, S264
  Byggd 1942
  Varv Henry Rasmussens Varv, Gamle Hestehauge, Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFC 2615
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 16,12 meter
  Största bredd - 3,48 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - 20/-
  Maskineri 3 x Chrysler 2 x Volvo Penta TAMD 61A
  Effekt - 612 hk, 450 kW
  Toppfart - 18 knop
  Kapacitet - 75 passagerare
  Historik
  1942 Levererad av Henry Rasmussens Varv till Tyska marinen.
  ? Används troligen i kullagertrafik mellan Strömstad och England.
  1948 Såld till Sightseeing Stockholm AB, Stockholm och omdöpt till Sightseeing III. Ombyggd till passagerarbåt för 53 passagerare vid AB Hästholmsvarvet, Lidingö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta RM8, installeras. Man minskar samtidigt från tre till två huvudmaskiner. Sightseeingbåtstrafik i Stockholm.
  1956 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD47A, installeras.
  1965 Såld till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand och omdöpt till Lisskulla IV.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till Siljans Båttrafik AB, Leksand.
  1968 Såld till turistintendent Helge Soling, Orsa.
  1970 Såld till Ullångerfjärdens Touristsightseeing, Ullånger och omdöpt till Mjältö. Fraktas från Leksand till Örnsköldsvik via järnväg.
  1970-06-07 Sjösätts i Örnsköldsvik på kvällen.
  1970-06-12 Anländer till hemmahamnen Ullånger för första gången. Trafik på traden Ullånger - Docksta - Ulvön samt charter.
  1972-02 Såld till Karl-Erik Lindbäck, Luleå som delbetalning för Lindbäcks fartyg m/s Kusttrafik. Upplagd i Luleå.
  1988 Såld till Berndt Lindbäck (L-Line Rederi AB), Luleå och omdöpt till Favourite.
  1992 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 61A, 612 hk, 450 kW, installeras.
Tillbaka till Sightseeing Stockholm AB
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till Siljans Båttrafik AB
Tillbaka till Ullångerfjärdens Touristsightseeing
Tillbaka till Karl-Erik Lindbäck
Tillbaka till L-Line Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.