Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Särö
Riskafjord II i Bergen, Norge 2013-08-02
Riskafjord II i Bergen, Norge 2013-08-02
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1996, S27
* Skipet 3/1991, S34
* Skipet 1/1997, S38-39
* Svensk Sjöfarts Tidning 8/1969, S30-31
* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S25-26
  Byggd 1864
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 142
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal HBLT, numera LERR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,25 meter 24,37 meter
  Största bredd 4,30 meter 4,36 meter
  Djupgående 1,72 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 50/28 88/48
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Callesen DM 3 cyl.
  Effekt 20 hk, 15 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart 9,5 knop 12 knop
  Kapacitet 140 passagerare 128 passagerare
  Historik
  1863-12-21 Beställd av Ångfartygsbolaget Särö, Göteborg för leverans den 15 juni 1864. Kontrakterad byggnadskostnad 30.000 rdr.
  1864-06 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Särö till Ångfartygsbolaget Särö, Göteborg.
  1864-07-28 Insatt i trafik på traden Göteborg - Särö - Onsala.
  1865 Trafikerar även traden Göteborg - Lilla Edet under vår och höst.
  1867-04 Såld till Svensson & Eriksson, Karlstad för 16.800 rdr och omdöpt till Oldevig.
  1867-05-25 Insatt i trafik på traden Karlstad - Kristinehamn.
  1869-10 Såld till William Lindberg vid Södra varvet, Stockholm för 10.500 rdr rmt.
  1870-02-16 Såld till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle och omdöpt till Löfsta. Trafik på traden Gävle - Älvkarleby - Skutskär - Karlholm - Ledskär - Löfsta.
  1874 Såld till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB, Karlshamn för 30.000 rdr rmt och omdöpt till Sylfid. Trafik på traden Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Sölvesborg.
  1877-11 Såld till kapten Sellgren, Karlskrona för 5.000 kr.
  1878 Rederibolaget Sylfid bildas av Sellgren. Får nytt certifikat för 100 passagerare.
  1878-06-18 Insatt i trafik på traderna Karlskrona - Ronneby - Karlshamn och Karlskrona - Tjurkö - Torhamn.
  1878 Såld till Ångfartygs AB Wittus, Karlskrona och omdöpt till Wittus. Ny ångpanna installeras vid Karlskrona Handelsvarv.
  1879-07-12 Insatt i trafik i Karlskrona östra skärgård.
  1880-07-16 Såld till kapten E Cederqvist, Karlskrona för 5.300 kr. Upplagd på land för reparation.
  1881-01-05 Sjösatt.
  1881-05-09 Såld till Ångbåts AB Hoppet (Gustav H Silvén), Glava för 8.000 kr och omdöpt till Byelfven. Trafik på Byälven, traden Säffle - Arvika.
  1883-12 Såld till skeppsbyggmästaren Johannes C Bredvig, Fredrikshald (Halden), Norge för 16.000 SEK och omdöpt till Olava. Ombyggd. Får certicikat för 156 passagerare. Trafik på traden Fredrikshald - Hvaler - Strömstad.
  1885 Ny ångmaskin och ny ångpanna från Akers Mekaniske Verksted installeras. Effekt 125 hk, 92 kW. Toppfart 10,5 knop.
  1891-07-10 Johannes C Brevig avlider och verksamheten övertas av hans änka Olava Cecilie Brevig, Fredrikshald. Fartyget ommätt till 49 brt, 16 nrt.
  1903-12-14 Såld till kapten Hans Chr. Brevig, Fredrikshald för 33.500 NOK.
  1909-09-21 Såld till A/S Olava og Parat (Marcus Hannestad), Fredrikshald för 55.000 NOK.
  1915 Uthyrd till Kongelige Norske Marine, KNM som patrullbåt. En kanon monteras på fördäck. Placeras vid Hvale resten av första världskriget.
  1916-10-05 Såld till Anders Riddervold, Fredrikshald för 40.000 NOK. Fortsatt uthyrd till KNM.
  1918-11 Återlämnad till rederiet.
  1919-09-16 Såld till A/S Olava (Anders Lund), Fredrikshald för 55.000 NOK.
  1925 Såld till Fredrikshald Dampskibsselskab, Fredrikshald (Halden).
  1927-03-02 Såld till A/S Riskafjord, Hommersåk för 16.000 NOK och omdöpt till Riskafjord II. Registrerad i Stavanger. Trafik på traden Stavanger - Hommersåk.
  1934 Akterdäcket kläs in med trä och glas. Nytt tonnage 60 brt, 30 nrt.
  1944-10-02 Uthyrd till A/S Jøsenfjord Rutelag som ersättning för en upplagd motorfärja. Trafik på traden Stavanger - Årdal.
  1945 Uthyrd till Rosenberg Verft för transport av varvsarbetare mellan Stavanger och varvet på Buøy.
  1950 Upplagd i Hommersåk efter att ha blivit underkänt av skeppskontrollanten.
  1950-12 Under en vinterstorm brister förtöjningarna och fartyget driver upp på land, får slagsida och vattenfylls.
  1951 Bärgas och inspekteras. Ombyggs totat vid Sigurd Sagens Båtbyggeri, Hommersåk. Ny överbyggnad och ny inredning. Motoriserad med en begagnad GM diesel på 165 hk, 121 kW. Nytt tonnage 88 brt, 48 nrt. Maxfart 11 knop. Får certifikat för 164 passagerare. Hela ombyggnaden kostad 120.000 NOK.
  1952-06-05 Insatt i trafik på traden Stavanger - Hommersåk.
  1959-09-16 Maskinhaveri. Brott på vevaxeln. Upplagd i Hommersåk.
  1960-05 Ny huvudmaskin, av fabrikat Callesen DM, 225 hk, 165 kW installeras vid ett varv i Skagen, Danmark för 126.000 NOK. Toppfart 12 knop.
  1960-06-26 Åter i trafik på traden Stavanger - Hommersåk.
  1994 Nytt certifikat för 128 passagerare.
  1996-10-31 Sista dagen i trafik på traden Stavanger - Hommersåk. Trafiken övertas nu av annat rederi.
  1997 Insatt i turist- och chartertrafik i fjordarna och skärgården runt Stavanger.
  2003-05-12 Grundstöter kl. 21.45 vid Lindøy utanför Stavanger. Ingen av de 12 passagerarna skadas. Fartyget dras senare loss av en bogserbåt och kör för egen maskin till hemmahamnen Hommersåk.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Särö
Tillbaka till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag
Tillbaka till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Hoppet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.