Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Salten
Stjernorp på Strömmen, Stockholm 2007-04-15
Stjernorp på Strömmen, Stockholm 2007-04-15
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Motala Express, 1995, S51, 66

* Svensk Sjöfarts Tidning 5/1969, S76-77
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1973, S13

* Båtologen 5/2001, S275
* Båtologen 4/2017, S257


* Sveriges Skeppslista 2010, S147
* Sveriges Skeppslista 2011, S150
* Sveriges Skeppslista 2012, S173
* Sveriges Skeppslista 2013, S154
* Sveriges Skeppslista 2014, S157
* Sveriges Skeppslista 2015, S158
* Sveriges Skeppslista 2016, S156
* Sveriges Skeppslista 2017, S160
  Byggd 1870
  Varv Akers Mekaniske Verkstad, Oslo, Norge
  Varvsnummer 58
  Registernr 3937
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMKT, numera SGWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,29 meter 26,00 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,75 meter
  Djupgående 1,96 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 73/47 97/-
  Maskineri 1 x Akers ångmaskin 1 x Volvo TAMD 120 B
  Effekt 120 hk, 88 kW 340 hk, 250 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 162 passagerare -
  Historik
  1870-10 Levererad av Akers Mekaniska Verkstad som Salten till Saltens Dampskibsselskab, Bodø, Norge. Byggnadskostnad 8.000 Specidaler. Norsk signal: JTHC. Trafik på traderna Bodø - Saltdal och Bodø - Folden.
  1875 Ny ångmaskin från Laxevåg Verksted, Bergen, på 22 nhk, installeras. Fartyget gör nu 9 knop.
  1894 Ommätt efter nya regler till 70 brt, 39 nrt.
  1897 Fartyget är nu i så dåligt skick att man förlorar passagerarcertifikatet.
  1897 Såld till Mikal Kaarbø, Henningsvær, Norge för 7.000 NOK och omdöpt till Henningsvær. Hemmahamn blir Bodø. Används i sammanband med fiske.
  1901-04 Såld till Ångfartygs AB Vestra Vettern, Baskarp för 20.000 SEK och omdöpt till Svedudden. Trafik på traden Jönköping - Aspby (Visingsö) - Hjo.
  1903 Ny ångpanna och ångmaskin på 125 hk, 92 kW, installeras. Fartyget målas vitt.
  1918 Såld till Ångfartygs AB Roxen, Linköping och omdöpt till Stjärnorp. Trafik på traden Linköping - Grensholmen - Stjärnorp.
  1930 Såld till Visingsö Nya Ångbåts AB, Visingsö. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö.
  1942 Insatt i sommartrafik på traden Motala - Karlsborg och vintertrafik på traden Gränna - Visingsö.
  1952 Motoriserad. Dieselmotor på 180 hk, 132 kW, installeras.
  1952 Sista året med sommartrafik på traden Motala - Karlsborg.
  1961 Såld till AB Sturea (Sture Andersson), Lidingö för 35.000 SEK och omdöpt till Fina Fisken. Trafik på traden Stockholm - Sandhamn.
  1962 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster. Trafik på traden Uppsala - Skokloster.
  1964 Ombyggd med bl.a. ny inredning. Nytt tonnage 96 brt, 61 nrt.
  1965 Såld till Norra Ölands Turistservice AB (Bertil Kinnander), Ronneby och omdöpt till Stjernorp.
  1968 Såld till Teddy Holmberg, Stockholm. Ombyggd till lustbåt.
  197? Såld till Bertil Harding, Stockholm.
  1973 Såld till Gerit Rolf Eric Lindquist, Stockholm för 23.000 SEK.
  1979-01 Såld till Leif Lundin, Stockholm.
  1987? Såld till Pierre Holm, Stockholm.
  2001-07 Såld till J. Camitz Produktion AB, Stockholm. Renoverad till restaurangfartyg. Kajplats vid Skeppsholmen och vid restaurangen på ön Oaxen.
  2013 Såld till M/S Stjernorp AB, Stockholm.
  2017-04-28 Såld till Ulf Camitz (1/3), Peter Sjövall (1/3) och Björn Kamitz (1/3), Stockholm.
  2017-06-01 Peter Sjövall överför sin andel till Lovisa Sjövall (1/3), Max Sjövall (1/3) och Andrea Sjövall (1/3), Stockholm vid gåvobrev.
Tillbaka till Ångfartygs AB Vestra Vettern
Tillbaka till Ångfartygs AB Roxen
Tillbaka till Visingsö Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rutger von Essen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1642 fartyg, 885 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.