Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Russfjärden
Isak på Nämdöfjärden 2005-03-23
Isak på Nämdöfjärden 2005-03-23
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Maskin före 1996: 128 hk

* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-11 PN
* Sveriges Skeppslista 1989, S142
* Sveriges Skeppslista 1992, S170
* Sveriges Skeppslista 1997, S184
* Sveriges Skeppslista 1998, S188
* Sveriges Skeppslista 2001, S208
* Sveriges Skeppslista 2005, S230
* Sveriges Skeppslista 2006, S236
* Björn Österman, EMA 2009-10-18, KN
  Byggd 1953
  Varv Lidwall & Söner AB, Leksand
  Varvsnummer 195
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 7095
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,00 meter 13,49 meter
  Största bredd 3,85 meter 3,86 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,85 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Seffle S210 BF 1 x Scania DSI11 40M20S SF
  Effekt 50 hk, 37 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 24 passagerare
  Historik
  1953-05-22 Levererad av Lidwall & Söner AB som Russfjärden till Ångermanälvens Flottnings Förening, Strömsund. Varpbåt på Russfjärden och Ströms Vattudal, Strömsund.
  1961 Såld till Björn Holmer, Stockholm för 15.000 kr och omdöpt till Kyana. Fraktas på trailer från Strömsholm till Nyland, Kramfors där båten sjösätts. Går därifrån, längs kusten, till Stockholm och sedan vidare till Jungfrusunds Marina, Ekerö. Ombyggd till fritids- och dykbåt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 67, 128 hk, 94 kW, installeras. Varpspelet säljs till Ramsö Varv, Vaxholm.
  1969 Såld via Biskopsuddens Marina, Stockholm till Tage Eriksson, Vagnhärad.
  1977 Såld till Per Erik Södergren, Svartsö.
  1979 Såld till Erik Westerlund, Krokholmen. Trafik på traden Simpnäs - Arholma.
  1995-12-31 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs och omdöpt till Isak.
  1996-03-30 Döpt av gudmor Linda Blomqvist, dotter till ägaren Gunnar Ekström, vid en cermoni i Stavsnäs vinterhamn.
  1996-12-01 Ombyggd av Ullmek, Åkersberga. Förlängd 2,4 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI11 40M20S SF, 320 hk, 235 kW, installeras.
  1997-12-23 Sjösatt i Säbyviken, Österåker efter ombyggnad.
  1998-01-04 Ankommer till HBV Fartygsinredninger, Kvarnholmen, Nacka för inredningsarbete.
  1998-02-02 Lämnar HBV Fartygsinredningar för färd till hemmahamnen Stavsnäs.
  2009-10-14 Såld till Cascad Rederi AB, Runmarö.
  2011-03-15 Såld till Runmarö Båttaxi AB, Runmarö.
  2012-12 Ombyggd, med ny inredning. Nytt passagerarcertifikat för 24 passagare, tidigare 32 passagare.
Tillbaka till Erik Westerlund
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Runmarö Båttaxi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1662 fartyg, 900 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.