Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Punkaharju
Legend vid Karlsro varv, Norrköping 2007-11-02
Legend vid Karlsro varv, Norrköping 2007-11-02
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-06-11 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
* Båtologen 2/1995, S80, 85
* Båtologen 4/1997, S176
* Skärgårdsbåten 2/1995, S27-28
* Skärgårdsbåten 4/1983, S20-21
* Ångbåten 56, 1982, S29
* Passagerar-Redaren 2/1995, S9
* Sveriges Skeppslista 2006, S82
  Byggd 1906
  Varv Warkaus Bruk, Leppävirta, Finland
  Varvsnummer 417
  Registernr 14708
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal OGUX, numera svensk signal SHYD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 26,59 meter
  Största bredd - 6,50 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - 230 hk, 169 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Levererad av Warkaus Bruk som Punkaharju till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna/Nyslott, Finland. Trafik på sjön Saimen.
  1912-04-18 Omdöpt till Orivesi I.
  1950-04-14 Såld till Saimaan Höyrylaiva OY, Savonlinna/Nyslott.
  1966-12-30 Såld till Savonlinnan kaupunki (Nyslott stad), Savonlinna/Nyslott.
  1967 Eldhärjas och får stora skador.
  1967-12-09 Såld till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna/Nyslott.
  1968 Reparerad. Motoriserad med en dieselmotor.
  1976-04-22 Omdöpt till Orivesi.
  1982-03-03 Såld på offentlig auktion i Savonlinna/Nyslott till Erkki Leppänen, Helsingfors för 0,5 milj FIM på uppdrag av Proxy AB, Helsingfors.
  1982-05-08 Såld till Kalevan Laivat OY, Lappenranta. Trafik på traden Villmanstrand - Saiman kanal - Viborg.
  1984-02 Kalevan Laivat OY byter namn till Lappeenrannan Laiva OY, Lappenranta.
  1986-10-09 Såld till Logo Lines OY, Lahti och omdöpt till Lahti. Ska flyttas tilll sjön Vesijärvi, Lahti men det visar sig bli för kostsamt. Upplagd i Åbo.
  1987-05-22 Såld till Archipelago Cruise AB (Tore Johansson), Mariehamn och omdöpt till Legend. Charterbåt i Mariehamn.
  1991-03-27 Såld till Legend Kryssningar AB (Sune Axelsson), Mariehamn från Archipelago Cruise ABs konkusbo.
  1994-12-09 Såld till Bråvikens Skärgårdsturer AB, Norrköping för 0,5 milj SEK från Legend Kryssningar ABs konkursbo. Ska användas i trafik på Bråviken. Renoveringsarbeten inleds men när fartyget tas upp på slip vid Karlsro, Norrköping upptäcks att skrovet är i mycket dåligt skick. Eftersom ägaren saknar ekomomiska medel läggs fartyget upp vid Karlsro.
  1996-12 Skrovet börjar läcka vid uppläggningsplatsen vid Karlsro, Norrköping. Vatten forsar in och efter ett tag står fartyget på botten.
  2004 Utmätt av Kronofogden på grund av obetalda räntor och registerhållningsavgifter.
  2012 Såld till Cycle Supply Alf Jacobsson AB, Norrköping.
  2014-01-13 Cycle Supply Alf Jacobsson AB försätts i konkurs vid Norrköpings tingsrätt.
Tillbaka till Bråvikens Skärgårdsturer AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1638 fartyg, 882 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.