Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nyköping
Nyköping på Saltsjön, Stockholm vid HKH Margarethas ankomst till Stockholm 1905-07-09
Nyköping på Saltsjön vid HKH Margarethas ankomst till Stockholm 1905-07-09
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, läst 2017-01-27 PN
* 1800-talets skeppsbyggeri i Nyköping, 1972, S66-73
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S86-87, 245
* Nyköpings historia II, 2010, S134-136
* Skärgårdsbåten 3/1992, S24
* Skärgårdsbåten 4/1992, S34
* Skärgårdsbåten 3/1998, S29
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S180
* Sveriges Skeppslista 1908, S88
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S86
* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1921, S94
  Byggd 1861
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 1820
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDNQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 35,32 meter 34,76 meter
  Största bredd 5,90 meter 5,96 meter
  Djupgående 2,84 meter 2,84 meter
  Brt/Nrt 193/144 188/130
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin 1 x Nyköping ångmaskin
  Effekt 280 hk, 206 kW 280 hk, 206 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-05-01 Sjösatt.
  1861-09 Levererad av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Nyköping till Ångfartygsbolaget Nyköping, Nyköping. Byggnadskostnad 105.000 rdr rmt. Insatt i trafik på traden Nyköping - Söderälje - Stockholm.
  1866-05-22 Grundstöter i Kråkfjärden öster om Nyköping under en lustresa med 20 passagerare ombord. Fartyget dras loss av bogserångaren Färdig och ångfartyget Pehr Löfvenius och går sedan för egen maskin till Stockholm för undersökning i torrdocka.
  187? Ångfartygsbolaget Nyköping ombildas till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping.
  1879-12 Grundstöter mellan Rågö och Stendörren då rorsmannen, som för tillfället styr, girar styrbord istället för babord. Fartyget tar in vatten så kapten Axel Hartzell kör full fart upp på grundet för att inte sjunka. Fartyget tätas och förs med hjälp av en isbrytare till Stockholm för reparation. Enligt en tidningsnotis var läckan i skrovet "4 till 5 tum bred och omkring 12 fot lång". Ingen passagerare skadas vid incidenten men rorsmannen kastar sig överbord i ren förskräckelse. Han anklagas senare för att avsiktligt satt fartyget på grund och därför försökt ta sitt liv.
  1895-05-21 Ommätt. Nya mått 34,76 x 5,96 meter. Nytt tonnage 183/130.
  1904-10 Såld till Ångfartygs AB Södermanland, Nyköping. Renoveras. Ny ångpanna installeras.
  1915 Upplagd efter att järnvägen mellan Nyköping och Järna blivit klar.
  1916-05 Såld till AB Stannum, Stockholm för 22.000 SEK. Ombyggd till Bärgnings- och lastbåt.
  1916-07-11 Ommätt. Nytt tonnage 188/130.
  1917-06-18 Såld till Liljeholmens Rederi- och Dykeri AB, Stockholm. Last- och bogserbåt.
  1919-12-31 Såld till Stockholms Transport- & Bogserings AB, Stockholm som betalning för skulder. Upplagd vid Ekensbergs varv.
  1923-04-17 Såld till AB Julius Slöör, Stockholm för 7.500 SEK för skrotning.
  1923-06-28 AB Julius Slöör meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Nyköping
Tillbaka till Ångfartygs AB Nyköping
Tillbaka till Ångfartygs AB Södermanland
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.