Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nälden
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåtspost, 1977, S77
* Ångbåtarna på Jämtlands sjöar, 1986, S75
* Ångfartygen på Jämtlands sjöar, 2012, S129-

* Aftonbladet 1878-01-26
* Nya Dagligt Allehanda 1878-01-26
* Jämtlandsposten 1887-08-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1887-08-29
* Jämtlandsposten 1890-09-26
* Jämtlandsposten 1899-08-25
* Jämtlandsposten 1922-01-30

* Sveriges Skeppslista 1921, S94
* Sveriges Skeppslista 1929, S124
  Byggd 1878
  Varv Hudiksvalls Mekaniska Verkstad, Hudiksvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,97 meter 18,97 meter
  Största bredd 4,09 meter 4,09 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 43/17
  Maskineri 1 x Hudiksvalls ångmaskin 1 x Bolinders ångmaskin
  Effekt - 92 hk, 68 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 125 passagerare -
  Historik
  1878-05 Levererad av Hudiksvalls Mekaniska Verkstad som Nälden till Näldens Ångbåts AB, Offerdal. Byggnadskostnad 30.000 SEK. Transporteras i delar med häst till Änga där montering sker. Hemort Offerdal. Trafik på Näldsjön, traden Nälden - Kvarnlösa - Böle - Stavre - Änge (Offerdal).
  1887-08-22 En explosion i eldstaden ombord gör att eldaren kastas bakåt och svimmar. Explosionen är antagligen orsakad av att någon lagt dynamit bland veden. Eftersom fyrluckan står öppen orsakar explosionen inte någon större skada.
  1890-09-25 Propelleraxeln går av ca. kl. 15.00 utanför Stavre vid färd från Änge mot Nälden med ca. 30 passagerare ombord. Ångslupen Gurly kommer efter ett tag till platsen och tar över passagerarna.
  1898 Ny ångmaskin från Bolinders mekaniska verkstad installeras.
  1898 Vid byte av propeller kantrar fartyget. För att komma åt propellern lastar man ner fördäcket men fartyget blir då instabilt, kantrar och tar in vatten.
  1899 Grundstöter ca. kl. 20.00 vid passering av Stationsudden. Dras loss efter ca. en timme av andra ångbåtar.
  1913 Ombyggd. Ny ångpanna installeras.
  1919 Ombyggd.
  1922-02-11 Såld på konkursauktion. Endast trafik som timmerbogserare.
  1929 Såld till Näståns-Alsensjöns Flottningsförening, Nälden.
  1935 Upplagd.
  1940 ca. Såld för 1.200 SEK. Skrotas.
Tillbaka till Näldens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.