Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mysing
Wittus vid Fisktorget, Karlskrona 2015-07-15
Wittus vid Fisktorget, Karlskrona 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 4/1993, S154

* Blekinge Läns Tidning 2019-06-16
* Sydöstran 2019-06-16
  Byggd 1974
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B23
  Registernr 11398
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SDXV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,23 meter 21,39 meter
  Största bredd 5,03 meter 5,03 meter
  Djupgående 1,22 meter 1,22 meter
  Brt/Nrt 49/34 49/34
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D12
  Effekt 460 hk, 338 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 19 knop 22 knop
  Kapacitet 98 passagerare 119 passagerare
  Historik
  1974-05 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Mysing till Utö Sjötaxi AB, Utö. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1975 Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Försedd med skorstenar, backslagen monterade på gummidämpande kanonlager. Får dessutom ljuddämare monterat.
  1979-12 Såld till Karlskrona kommun, Karlskrona för 700.000 SEK och omdöpt till Wittus. Trafik i Karlskrona östra skärgård.
  1989 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 650 hk, 478 kW, installeras. Därtill nya backslag, av fabrikat Twin Disc 514, installeras.
  1993-05 Såld till Affärsverken Karlskrona AB, Karlskrona.
  1994 Ombyggd vid Hasslö Båtvarv AB, Karlskrona. Fartyget får nya isolerglas samt helt ny inredning, typ flygplansfåtöljer.
  1997 Ombyggd av Aspö Båtservice, Karlskrona. Fartyget får soldäck och de två skorstenarna ersätts av en ny och högre för att göra plats för en trappa till soldäcket.
  2003 Nya backslag, av fabrikat Twindisk Disc 5114, installeras.
  2008-05 Ombyggd vid Hasslö Båtvarv AB, Karlskrona. Förlängd med 2,16 meter i aktern. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12, 900 hk, 662 kW, installeras. Fartyget förses med nya skorstenar.
  2019-06-15 Fastnar ca. kl. 18.15 med propellern i vajern till linfärjan vid Yttre Park på väg från Stenshamn, Utlängan mot Karlskrona med 15 passagerare ombord. Passagerarna evakueras efter ca. 30 minuter med hjälp av färjeledens reservbåt Ellen. Runt kl. 22.00 lyckas dykare få loss vajern från propellern och Wittus kan ta sig för egen maskin in till Karlskrona. Orsak till incidenten är att skepparen på linfärjan trodde att Wittus skulle lägga till vid Yttre Parks brygga och börjar därför köra över sundet varvid vajern spänns.
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Affärsverken Karlskrona AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.