Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lisskulla III
Zarah Leander vid Yttre hamnen, Karlstad 2014-07-26
Zarah Leander vid Yttre hamnen, Karlstad 2014-07-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Mats Blomqvist (Lars Blomqvist), EMA 2013-07-30 PN
* På Sjö och Älv, 1972, S124, 129
* På Sjö och Älv 2, 2000, S228, 234-235
* Sveriges Skeppslista 1981, S120
  Byggd 1952
  Varv Skoglunds Maskin, Leksand
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 6527
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,15 meter 15,15 meter
  Största bredd 3,75 meter 3,75 meter
  Djupgående 0,64 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 36/14
  Maskineri 2 x Chrysler Marine 2 x Iveco 6 cyl.
  Effekt 260 hk, 191 kW 171 hk, 126 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet 95 passagerare 60 passagerare
  Historik
  1951-11 Bygget av båten påbörjas vid Skoglunds Makin, Leksand. Båten byggs av Lars Blomqvist och Bernard Kvist efter ritningar gjorda av AB Beckerbåt (Harry Becker), Lidingö.
  1952-06 Levererad av Skoglunds Maskin som Lisskulla III till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand. Trafik på Siljan.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till AB Siljans Båttrafik, Leksand.
  1988-03 Ny inredning installeras. Stolarna kommer från en utrangerad järnvägsvagn.
  1988-07 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco 6 cyl., 171 hk, 126 kW, installeras efter ett maskinhaveri.
  2002 Uthyrd till Gagnefs Älvtrafik, Gagnef. Trafik på Österdalälven och Västerdalälven.
  ? Nytt passagerarcertifikat för 60 passagerare.
  2009-02-10 Sjunker under natten vid Flottbrokaféet, Gagnefs kyrkby. Bärgas dagen efter med hjälp av mobilkran. Transporteras till Borlänge för torkning och motorrenovering inomhus.
  2011-08-19 Grundstöter vid Gråns Gråda kl. 18.20 under en chartertur på Österdalälven, då man är på väg åter till Gagnefs flottbro från Sifferbo camping med ett 40-tal gäster ombord. Gästerna evakueras med hjälp av räddningstjänst och privatpersoner. Grundstötningen beror på en kombination av lågt vattenstånd, dålig utprickning samt igenväxta enslinjer. Fartyget dras senare loss och bogseras till Åkerängsta.
  2014-04-10 Såld till Karlstad Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Zarah Leander. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  2015 Reservbåt.
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till AB Siljans Båttrafik
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.