Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lisskulla II
Per Persa vid Kanikebron, Karlstad 2015-07-29
Per Persa vid Kanikebron, Karlstad 2015-07-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2009-08-12, KN
* www.forsane.se, WEB, 2008-04-13 PN
* Båtologen 4/1991, S178
* Länspumpen 2/2011, S34
* Sveriges Skeppslista 1989, S144
* Sveriges Skeppslista 1992, S172
* Sveriges Skeppslista 1997, S196
* Sveriges Skeppslista 1998, S248
* Sveriges Skeppslista 2001, S242
* Sveriges Skeppslista 2002, S248
* Sveriges Skeppslista 2005, S270
* Sveriges Skeppslista 2006, S280
* Sveriges Skeppslista 2007, S306
  Byggd 1948
  Varv OY Karia, Karis, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6526
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,80 meter 11,80 meter
  Största bredd 3,06 meter 3,06 meter
  Djupgående 1,33 meter 1,33 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Yanmar 4J H2-DTE
  Effekt - 85 hk, 62 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 41 passagerare -
  Historik
  1948 Levererad av OY Karia som Lisskulla II till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand. Trafik på Siljan.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1967 Såld till Siljans Båttrafik AB, Leksand.
  1986-12-17 Såld till Östgöta Båtfournering HB, Simrishamn.
  1988-02-15 Såld till Haglund Shipping AB, Simrishamn och omdöpt till Baltzar von Platen. Trafik på Göta Kanal, traden Söderköping - Mem.
  1988-05-12 Såld till Gunnar Lindeberg och Anne Blidholm, Stockholm och omdöpt till Baltzar. Trafik på traden Södertälje - Farstanäsbadet.
  1990-04-30 Såld till HB Båvens Passagerartrafik, Ripsa, Nyköping för 67.000 SEK och omdöpt till Lisskulla.
  1997 Såld till Älvtrafiken i Trollhättan KB (Dotterbolag till Rederi AB Strömkarlen), Trollhättan och omdöpt till Älvkarlen.
  1998 Insatt i turisttrafik i Trollhättan, traden Slussen - Centrum - Överby Köpcentrum.
  1999 Charterbåt.
  1999-08-23 Såld till Modern Svensk Vattenteknik AB (Dotterbolag till Forsane Brunnservice AB), Frändefors och omdöpt till Nya Posidonken. Trafik i Vänersborg.
  2000 Helrenoverad.
  2009-07-14 Såld till Dalservice KB, Åsensbruk och omdöpt till Tärnan. Trafik på sjöarna Töck och Östen, traden Töcksfors - Östervallskog.
  2010-12-14 Såld till Tärnaline AB, Mellerud. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Yanmar 4J H2-DTE, 85 hk, 62 kW, installeras.
  2014-12-30 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Per Persa. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
Tillbaka till Siljans Båttrafik AB
Tillbaka till Haglund Shipping AB
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Dalservice KB
Tillbaka till Tärnaline AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1636 fartyg, 881 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.