Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Liden
Liden under skolutfärd på Hjälmaren 1922
Liden under skolutfärd på Hjälmaren 1922
Foto: Samuel Lindskog. Från Örebro läns museums samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-15 PN
* Härnösandsposten 1893-03-01
* Skärgårdsbåten 1/2003, S11
* Skärgårdsbåten 2/2003, S22
* Skärgårdsbåten 4/2003, S18
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S150
* Sveriges Skeppslista 1908, S78
* Sveriges Skeppslista 1910, S78
* Sveriges Skeppslista 1911, S76
* Sveriges Skeppslista 1913, S80
* Sveriges Skeppslista 1921, S154
* Sveriges Skeppslista 1929, S108
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista 
* Sveriges Skeppslista
  Byggd 1892
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 216
  Registernr 450
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SKRM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,81 meter 22,63 meter
  Största bredd 4,17 meter 4,15 meter
  Djupgående 0,80 meter -
  Brt/Nrt 47/33 66/49
  Maskineri 2 x Bergsund ångmaskin 2 x Ford
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10,25 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1892-06-15 Sjösatt.
  1892-06-30 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Liden till Indals - Lidens Ångbåts AB, Sundsvall. Byggd med två ångmaskiner med varsin propeller. Ångmaskinerna får sin kraft från samma ångpanna. Byggnadskostnad inkl. inredning och transport 30.344,22 SEK. Trafik för Ångfartygs AB Sundsvall - Indalsälven på traden Liden - Utanede (Edset), Indalsälven. Restiden är 5-6 timmar och kostar 2 kr.
  1895-03-28 Såld till Ångfartygs AB Sundsvall - Indalsälven, Sundsvall.
  1912 Nytt maskineri installeras.
  1918-03-25 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 11.000 SEK. Flyttas till Alnösundet.
  1919 Motoriserad. 100 hk, 73 kW.
  1920-04-21 Ommätt. Nya mått 22,63 x 4,15 meter. Nytt tonnage 55/33.
  1921-02-21 Såld till Stora Mellösa Trafikförening u.p.a., Stora Mellösa för 38.500 SEK. Trafik på Hjälmaren.
  1924-03-17 Såld till Hjalmar Gustavsson, Karl Magnusson, Anders Olsson, Claes Norén och Anders Gustaf Södervall, Stora Mellösa för 11.000 SEK. Huvudredare är Karl Magnusson. Försäljningen sker efter att ägarna tvingats sätta Stora Mellösa Trafikförening u.p.a. i likvidation då ekonomiska föreningar inte får äga fartyg. Trafik på Hjälmaren och i Hjälmare kanal.
  1928-03-14 Anders Gustaf Södervall överlåter sin andel i fartyget till Carl Andersson, Östra Rynninge.
  1928-12 Hjalmar Gustavsson säjer sin andel till de övriga ägarna.
  1932-11-03 Såld till kapten Carl August Albin Bergström, Stockholm för 3.000 SEK. Upprustad vid Per Hammars båtbyggeri, Uppsala.
  1933-04-08 Såld till fröken Märta Helga Linnea Bergström, Stockholm för 2.000 SEK och omdöpt till Skokloster. Trafik på traden Sigtuna - Skokloster.
  1933-06-29 Ommätt. Nytt tonnage 66/43.
  1933-07-15 Såld till kapten Carl August Albin Bergström, Stockholm för 2.000 SEK.
  1933-12-22 Såld på exekutiv auktion till kapten Karl Edvard Söderman, Stockholm för 1.150 kr. Trafik på traden Dalarö - Ornö samt charterturer i Stockholms skärgård.
  1935-07-12 Omdöpt till Pass.
  1935-08 Omdöpt till Elna efter en artikel om fartyget i tidningen Social-Demokraten 22 juli 1935 efter en mindre incident. Artikeln orsakar avbokningar samt en inspektion av fartygsinspektionen.
  1935-08-19 Ommätt. Nytt tonnage 66/49.
  1937-02 Nya maskiner, av fabrikat Ford, installeras.
  1940-12 Skrotad i Stockholm.
Tillbaka till Indals - Lidens Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvall - Indalsälven
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.