Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hisingen
Hilda vid Gullbergskajen, Göteborg 2015-08-12
Hilda vid Gullbergskajen, Göteborg 2015-08-12
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Båtologen 1/1968, S22
* Länspumpen 4/1997, S42-43
* Ångbåten 24, juni 1973, S453-455
* Ångbåten 30, april 1975, S16-18

* Sveriges Skeppslista 1969, S122
* Sveriges Skeppslista 1970, S118
* Sveriges Skeppslista 1971, S116
* Sveriges Skeppslista 1972, S114
* Sveriges Skeppslista 1973, S112
* Sveriges Skeppslista 1980, S88
* Sveriges Skeppslista 1981, S98
* Sveriges Skeppslista 1989, S112
* Sveriges Skeppslista 1992, S130
* Sveriges Skeppslista 1997, S58
* Sveriges Skeppslista 1998, S58
* Sveriges Skeppslista 2001, S62
* Sveriges Skeppslista 2005, S64
* Sveriges Skeppslista 2006, S66
  Byggd 1904
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 289
  Registernr 10875
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGBR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,02 meter 16,94 meter
  Största bredd 4,24 meter 4,24 meter
  Djupgående 1,88 meter -
  Brt/Nrt 40/- 42/27
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 46 hk, 34 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1904 Byggd av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Hisingen för varvets egen räkning.
  1906-07-30 Övergår till Ångslups AB Hisingen, Göteborg. Trafik på traden Residensbron - T-kanalen.
  1913 Kör hårt mot kajen vid Residensbron så att ett ångrör brister. Ångan fyller snabbt slupen och panik utbryter ombord. Flera fönster slås ut och passagerare klättrar upp på taket för att hoppa i vattnet. Slupen driver ut från kajen men fångas upp av bogserbåtar och bogseras in till kaj där passagerarna kan gå av. Enda skadade är maskinisten som kommer ivägen för den utrusande ångan.
  1915 Uthyrd till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg.
  1918-01-01 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och omdöpt till Hilda. Trafik på traden Fiskhamnen - Eriksberg samt reservbåt på övriga trader i Göteborgs hamn.
  195? Upplagd.
  1960-10-20 Såld till Ljungbergs Skärgårdstaxi, Leif Ljungberg, Styrsö för 12.300 SEK och omdöpt till Viking. Ombyggd till taxibåt. Motoriserad med en dieselmotor på 200 hk, 147 kW.
  1966 Ljungbergs Skärgårdstaxi ombildas till AB Skärgårdstaxi, Styrsö.
  1991 Såld till Lars V Isacsson, Göteborg för 10.000 SEK och omdöpt till Hilda. Fritidsbåt.
  2001 Såld till Rolf Kinder, Göteborg.
  2002 Såld till Kjell Hansson, Göteborg.
Tillbaka till Ångslups AB Hisingen
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Ljungbergs Skärgårdstaxi
Tillbaka till AB Skärgårdstaxi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.