Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Herman
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 141
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,16 meter -
  Största bredd 2,53 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 12 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 45 passagerare -
  Historik
  1875 Levererad av Lindholmens Varv som Herman till Kungsholms Ångslupsbolag, Stockholm.
  1866 Kungsholms Ångslupsbolag går upp i Ångslupsbolaget Union, Stockholm som övertar fartyget.
  1867 Såld till Stenbo bruk, Storsjön, Småland och omdöpt till Stenbo.
  1870 Såld till Eds bruk, Västervik och omdöpt till Eda. Trafik på Storsjön mellan bruket och Storsjö station.
  1924 Motoriserad.
  1928 Såld till en smed.
  1955 Skrotad.
Tillbaka till Kunsholms Ångslupsbolag
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.