Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gasaccumulator III
Saltkråkan i Jönköping 2012-09-07
Saltkråkan i Jönköping 2012-09-07
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1994, S36
* SSRS Årsbok 1974, S56
* Båtologen 1/2015, S42
  Byggd 1915
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 368
  Registernr 5698
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5004453
  Signal JVGC, numera SEJG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,60 meter 23,63 meter
  Största bredd 6,80 meter 6,80 meter
  Djupgående - 2,70 meter
  Brt/Nrt - 171/111
  Maskineri 1 x Bergsunds Diesel -
  Effekt 135 hk, 99 kW 460 hk, 338 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1915-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gasaccumulator III till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö. Trafik på traden Stockholm - Lidingö.
  1917 Ombyggd med en matsal.
  1938 Omdöpt till Aga III.
  1943 Ny huvudmaskin, av fabrikat Polar, installeras.
  1965 Såld till Waxholms Rederi AB och omdöpt till Sagan. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Lidingö samt charter i Stockholms skärgård.
  1965 Medverkar i Olle Hellboms populära TV-serie Vi på Saltkråkan med artistnamnet "Saltkråkan".
  1967-03 Såld till firma Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner, Norrköping som delbetalning för reparationen och ombyggnaden av färjan Express. Trafik på traden Norrköping - Kolmårdens Djurpark.
  1968 Såld till Rederi AB Saxaren, Stockholm.
  1969-06-29 Grundstöter och fastnar i dyn utanför Gruvbyggan, Utö med 130 passagerare ombord vid färd mellan Utö och Årsta havsbad. Passagerarna körs tillbaka till Gruvbryggan av taxibåten Utö Sjötaxi. Efter ca. en halvtimme dras fartyget loss och kan fortsätta mot Årsta havsbad.
  1972 Trafik mellan Södertälje och Mariefred för Nya Rederi AB Södertälje, Södertälje.
  1973-08-11 Grundstöter på kvällen i hamnen i Öregrund med 20 personer ombord. Dras loss av räddningskryssaren K.A. Wallenberg från SSRS Örskär.
  1979 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D379, installeras.
  1984 Såld till Team Compass AB, Stockholm. Tidvis i trafik för Waxholmsbolaget och Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1989-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 97.000 SEK och omdöpt till Sagan af Mälaren. Trafik på traden Uppsala - Skokloster - Sigtuna.
  1989 Såld till Tourist Entertainment AB, Borgholm för 1,21 milj SEK och omdöpt till Båten. Ombyggd till restaurang. Restaurangfartyg i Borgholms hamn. Senare flyttad till först Kalmar och sedan till Vänersborg.
  2000-05 Såld till T.C. Restaurang AB, Jönköping och omdöpt till Saltkråkan. Restaurangfartyg vid Hamnpiren i Jönköping.
  2014-11-17 Såld till RestaurangKompaniet i Jönköping AB, Jönköping. Restaurangfartyg vid Hamnpiren i Jönköping.
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1623 fartyg, 861 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.