Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyris
Lola i Gäddviken, Nacka 1977-09-18
Lola i Gäddviken, Nacka 1977-09-18
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-11-26 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN

* Båtologen 1/1978, S31 (Gäddviken 18/9-77)
* Skärgårdsbåten 1/1994, S37
* Skärgårdsbåten 4/2013, S28

* Upsala 1875-06-15
* Nya Dagligt Allehanda 1875-06-17
* Dagens Nyheter 1876-04-13
* Upsala 1876-04-29
* Upsala 1876-05-30
* Upsala 1876-08-31
* Aftonbladet 1876-09-05
* Dagens Nyheter 1876-09-05
* Upsala 1876-09-05
* Aftonbladet 1884-11-27
* Upsala 1884-11-27
* Dagens Nyheter 1884-11-29
* Nya Dagligt Allehanda 1889-02-22
* Aftonbladet 1889-04-13
* Svenska Dagbladet 1903-01-17
* Svenska Dagbladet 1926-01-17


* Sveriges Skeppslista 1905-06, S86
* Sveriges Skeppslista 1908, S60
* Sveriges Skeppslista 1910, S60
* Sveriges Skeppslista 1911, S58
* Sveriges Skeppslista 1913, S62
* Sveriges Skeppslista 1921, S62
* Sveriges Skeppslista 1929, S78
* Sveriges Skeppslista 1933, S80
* Sveriges Skeppslista 1939, S110 194 hk
* Sveriges Skeppslista 1941, S106
* Sveriges Skeppslista 1943, ej med
* Sveriges Skeppslista 1967, S214
* Sveriges Skeppslista 1968, S212
* Sveriges Skeppslista 1969, S210
* Sveriges Skeppslista 1970, S204
* Sveriges Skeppslista 1971, S200
* Sveriges Skeppslista 1972, S196
* Sveriges Skeppslista 1973, S194
* Sveriges Skeppslista 1976, S54
* Sveriges Skeppslista 1977, S52
* Sveriges Skeppslista 1978, S48
* Sveriges Skeppslista 1979, S52
  Byggd 1876
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 134
  Registernr 1617
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDGK, SEHM, senare SHGW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,90 meter 30,23 meter
  Största bredd 5,43 meter 5,72 meter
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 152/119 90/77
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin Saknas
  Effekt 160 hk, 118 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875-06 Beställd av Ångbåtsbolaget Garibaldi, Uppsala för leverans i juni 1876. Kontrakterad byggnadskostnad 75.000 SEK.
  1876-05-31 Sjösatt.
  1876-09-04 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Fyris till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala. Byggnadskostnad 76.000 SEK. Trafik på traden Uppsala - Skokloster - Sigtuna - Stockholm. Även trafik på traden Stockholm - Västerås sent på hösten efter att isen lagt sig i Fyrisån.
  1884-11-25 Får propellerhaveri vid Ulltuna brygga i den 20 cm tjocka isen och fastnar. Vid tillfället bogserar man ångfartyget Nya Upsala som strax innan fått propellerhaveri. Båda fartygen får efter haverierna ligga kvar vid Ulltuna över vintern. Ingen av fartygen har passagerare ombord.
  1889-04 Omdöpt till Fyris II.
  1902 Ny ångpanna installeras.
  1904-05-25 Ommätt. Nya mått 31,41 x 5,67 meter. Nytt tonnage 144/107.
  1912 Ny ångmaskin, 230 hk, 169 kW, installeras.
  1923-04-11 Ommätt. Nytt tonnage 146/91.
  1926-02-01 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm för 40.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1934-12-31 Såld till Gunnar Torslund, Västerås för 1.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 1.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Klara Strand) - Drottningholm.
  1936-04-20 Omdöpt till Margareta.
  1940-09-21 Såld till Evald Pira, AB Ekensbergs Varv, Stockholm för 3.700 SEK.
  1943-01-07 Såld till Sand & Grus AB Jehander (Arne Henrikson), Stockholm för 6.500 SEK och omdöpt till Jehander Nr 3. Ombyggd till gruspråm. Maskinen uttagen.
  1943-11-18 Ommätt. Nya mått 30,23 x 5,72 meter. Nytt tonnage 90/78.
  1953-03-20 Övertagen av Arne Lindegren, Kungsängen och omdöpt till Lola. Han övertar pråmen via ett byte där Sand & Grus Jehander AB får bogserbåten Nalle. Bytesvärde 3.000 SEK.
  1970-05-23 Såld till Börje Nässling, Johanneshov för 2.500 SEK. Upplagd vid Liljeholmskajen, Stockholm.
  1971-06-16 Såld till Tommy Bertil Oderman, Bromma för 5.000 SEK.
  1972 Såld till Börje Nässling, Johanneshov.
  1977 Flyttas från Gäddviken, Nacka mot Gåsö Varv, Saltsjöbaden. På vägen dit sjunker hon och överges i sjunket tillstånd.
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.